Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmabil eller privat?

Side 3 ud af 3 (27 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Torben:
Såfremt jeg bestrider et fuldtidsjob, og kører min enkeltmandsvirksomhed ved siden af, må jeg så "levere" mit udlejningsudstyr på adressen for mit fuldtidsjob, hvis kunden kommer derud?

Jeg nøjes med tillægsspørgsmålet og du kan jo håbe Martin j dukker op om resten. NEJ det ville jeg ikke gøre, jeg ville frygte skat så det som at du brugte bilen fra hjem til arbejde. Det er klart du kan bevise kunden har været der, men jeg ville ikke vælge den variant

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 08:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Torben:

Så vidt jeg kan forstå efter at have læst en del, så kan jeg ud fra ovenstående:

- købe en brugt bil moms-frit og trække den fra 100%? ( har kig på en der har kørt godt til og koster under 20.000dkr eks. moms)

Ja, hvis du ikke anvender den privat, så kan du købe en 100% gulpladebil i firmaet, og trække den 100% fra.

Det er dog ikke sikkert, at det er det mest fordelagtige at gøre økonomisk, især når bilen kun koster 20.000 ekskl. moms. For at afgøre det, så kræves der lidt mere information om hvor mange kilometer du forventer at køre erhvervsmæssigt i bilen årligt.

Køber du en privat papegøjepladebil, så har du i visse situationer faktisk mulighed for at fradrage MERE end 100% i firmaet!!! Især når bilen er billig i anskaffelse.

Torben:

- undlade at føre kørebog?

Korrekt.

Der skal ikke føres kørebog, når du har en 100% gulpladebil.

Torben:

- trække alle km fra i forbindelse med levering og afhentning af udstyret?

Du skal ikke tænke i kilometer, når du har en 100% gulpladebil.

Alle udgifter til bilen trækkes fra 100%, uanset hvor mange kilometer du kører, og der er derfor ikke noget, som hedder kilometergodtgørelse på nogen måde.

Torben:

- trække alle drifts omkostninger som fx. forsikring, service og reparationer fra?

Ja, det er netop muligt med en 100% gulpladebil.

Du skal bare være sikker på, at du IKKE kører privat i bilen, for hvis du stoppes af politiet eller SKAT, så kan den store hammer falde, hvor du skal betale moms og bøder, og det kan hurtigt ende med at blive rigtig dyrt!

Torben:

- Have bilen stående udenfor min bo-pæl da jo både mit firma er registreret her og mit udstyr vil være her fremover?

Ja, bilen skal til enhver tid stå på firmaadressen, når den ikke bruges. Hvis din firmaadresse er din privatadresse, så er det her den skal stå.

Normalt er det sådan, at man beskattes af muligheden for at bruge et køretøj privat, og det kan man jo sige, at du har i dette tilfælde. Dog er det ved netop gulpladebiler praksis, at det er SKAT, som har bevisbyrden for, om du kører i bilen, og derfor bliver du ikke beskattet af fri bil, selvom du har muligheden for at anvende bilen privat (da den jo står udenfor din gadedør).

Det er selvfølgelig ikke lovligt at anvende den privat.

Torben:

Tillægsspørgsmål:

- Såfremt jeg bestrider et fuldtidsjob, og kører min enkeltmandsvirksomhed ved siden af, må jeg så "levere" mit udlejningsudstyr på adressen for mit fuldtidsjob, hvis kunden kommer derud?

I princippet, så kan det vel være hvilken som helst adresse jeg levere til og det er for så vidt lige gyldigt for kunden hvor de vil have det leveret? Hvorom det er mig der har foreslået adressen til dem..

Ja, det må du godt, men det må ikke være en dag, hvor du samtidig er på arbejde, og du må IKKE gøre nogle private ting undervejs på turen.

Du må derfor ikke tage udstyret med i bilen om morgenen, hvor du kører på arbejde, og så i løbet af dagen mødes med kunden, hvorefter du kører hjem om eftermiddagen.

Du må kun køre direkte ud og mødes med kunden, hvorefter du kører direkte hjem igen, inden du gør noget som helst andet.

Hvis du har en papegøjepladebil, så må du gerne tage udstyret med i bilen om morgenen, og mødes med kunden i løbet af dagen, og så køre hjem igen, når du har fri.

Torben:

- Må jeg krydse storebælt og trække både bro og kørsel fra i forbindelse med moms arbejde på tværs af bæltet?

Ja, det må du gerne.

Bemærk dog, at "kørsel" ved en 100% gulpladebil kun er brændstoffet, og ikke kilometergodtgørelse.

-----------------

Umiddelbart ud fra din ovenstående beskrivelse og dine spørgsmål, så synes jeg du også, at du skal vurdere på muligheden for en papegøjepladebil. Det lyder ikke til, at en 100% gulpladebil i firmaet nødvendigvis er den bedste løsning, både økonomisk og praktisk, for dig.

Men det er umuligt at afgøre, uden at få nogle mere konkrete tal for dine forventninger, herunder både dit kørselsmønster, og hvilke udgifter du forventer på bilen (omkostninger ved køb af bil, forsikring, vægtafgift, brændstof, service, mv.)

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 08:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jakob Didriksen:

Så jeg vil lave bilen om til ren firmabil. Hvordan gør jeg det? Den kører på papegøjeplader nu. Og ja, det er vel det rigtige at gøre?

Det er ikke nødvendigvis det rigtige at gøre. 

Husk på, at momsen af bilen er betalt, og den får du ikke tilbage igen. Det kan derfor måske bedre betale sig at sælge denne bil, og så købe en tilsvarende, hvor du kan trække momsen fra.

Så sparer du 20% på købsprisen af bilen, som ellers er mistet, ved at gøre, som du foreslår!

Det gøres ret nemt ved, at du skriver en kvittering til din virksomhed, at du har solgt bilen pr. dags dato, og dette bilag anvender du så i dit firmaregnskab. Du kan så hæve handelsbeløbet skattefrit i firmaet, og sætte ind på din privatkonto.

Derefter kører du ned til en synshal og får skiftet dine papegøjeplader ud med gule plader, og du ringer til dit forsrikringsselskab og får dem til at udstede en ny police, som er stilet til dit firma.

Husk i øvrigt på, at det er tosset at fylde bilen op med brændstof inden du sælger den til firmaet, og hvis der er småting, som skal laves på bilen, så er det bedre at sælge bilen med disse små fejl og mangler, og så lade firmaet sætte bilen i stand.

Det samme gælder selvfølgelig, hvis bilen står foran et større service, så er det bedre at lade firmaet betale for dette, end at gøre det privat, inden du sælger til firmaet.

Jakob Didriksen:

Og hvad er reglerne for at bruge den lidt privat alligevel, f.eks til privat indkøb og afhentning af børn, og evt. Ikea og lignende hvis man har brug for den store vogn?

Når den er 100% gule plader, så er der 0% privat brug. 

Der har været løsnet lidt op for, at det også er muligt at hente børn på vej hjem, men man må ikke køre ekstra (en omvej), for at komme forbi børnehaven.

Hente møbler i IKEA eller køre privat skrald på genbrugspladsen er ulovligt, men der er nu kommet muligheden for at leje sin egen firmabil, hvis man skal bruge den til sådanne ting.

Derudover er der i øvrigt pr. 1. januar 2013 kommet nye regler om, at alle 100% gulpladebiler SKAL have firmanavn og CVR-nummer på siden af bilen med foliebogstaver, så det er tydeligt for enhver, at der er tale om en firmabil. 

Jakob Didriksen:

Der er betalt moms på bilen, hvis det har indflydelse.

Som nævnt ovenfor, så har det den indflydelse, at du mister den betalte moms.

Fra København
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Wauw, fantastisk fyldestgørende svar!

Men ja, det lyder som om jeg skal overveje gøjen istedet. Det ville gøre en kæmpe forskel at kunne mødes med kunden i løbet af dagen, og hvis jeg ikke må det med en gul bil så ryger ideen lidt fløjten der.

Tak for svar, nu vil jeg sætte mig ind i reglerne om papegøje plader.

EDIT: Har læst lidt videre nu og det er vist lidt tricky. Som jeg forstår det med min situation, så kan jeg vel næsten ikke undgå at skulle beskattes af fri bil hvis jeg får papegøje plader i og med jeg ville få brug for at have den med på fuldtids arbejde.

Jeg kan forstå SKAT ansætter en minimumsværdi på 160.000 også selvom bilen måske kun købes til 18.000. Det betyder en beskatning på 45.000 om året :S

Desværre så er det jo ikke hver dag jeg ville få brug for at have udstyr med, så jeg kommer i tvivl om det overhovedet kan betale sig. Gennemsnitligt vil det måske dreje sig om 1-2 gange om måneden (35km pr. vej), hvor jeg skulle have den med og de andre dage ville jeg bare køre ud efter endt arbejdstid hjemmefra.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Torben:

Wauw, fantastisk fyldestgørende svar!

Godt, at det kunne bruges! Yes

Torben:

Har læst lidt videre nu og det er vist lidt tricky. Som jeg forstår det med min situation, så kan jeg vel næsten ikke undgå at skulle beskattes af fri bil hvis jeg får papegøje plader i og med jeg ville få brug for at have den med på fuldtids arbejde.

Du vil ikke blive beskattet af fri bil.

Når du køber en papegøjepladebil, så køber du bilen som privatperson, og bilen er ejet af dig selv privat. 

Du får herefter dækket udgifter jf. kilometergodtgørelse, og skal derfor også lave kørebog. 

Som en ekstra mulighed, så kan du trække momsen fra på al driften i firmaet. Dvs. at du sparer 20% på al brændstof, værksted, reservedele, mv.

Alt andet end momsen, skal dog betales privat. Du kan dog godt lade firmaet betale regningen, og så bogføre beløbet ekskl. moms på mellemregningskontoen.

Med en papegøjepladebil må du til gengæld køre alt det privat i bilen, som du har lyst til. Du må derfor også tage den dagligt til og fra dit lønarbejde, hvis du ønsker det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja man vist sige Martin J kan det der med biler bedre end de fleste, god mand at gæste Big Smile

Jeg siger ikke det er nødvendigt her, men det er lidt et skoleeksempel på situationer, hvor en god økonomimand eller revisor godt kan koste lidt at køre en konkret igennem sag med, men hvor man i det lidt længere løb tjener på det

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo et emne, som berører næsten alle iværksættere, da transport ofte er et centralt emne i en virksomhed. Det er kun, hvis man driver en 100% online virksomhed, at man ikke / sjældent har behov for transport.

Derfor er det også et emne, hvor jeg har brugt en del tid på at finde alle mulighederne, indenfor lovens rammer.

Som jeg skriver, så er det faktisk muligt for visse kunder at fradrage mere end 100% af deres udgifter til transport i firmaet, og det er der mange, som bliver overrasket over.

...men der findes så mange forskellige modeller og muligheder, at det faktisk er til at blive helt rundt på gulvet af, for de fleste iværksættere! Big Smile

Side 3 ud af 3 (27 indlæg)