Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmabil eller privat?

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 20. Nov 10
Indlæg ialt: 24
Fra  Didriksen Byg Moderne Energi Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Svar fra skat, først min mail til dem:

Hej

Jeg bruger min private bil til erhvervsmæssig kørsel i mit tømrerfirma og fratrækker taksten for kørselsgodtgørelse.
Jeg er i den forbindelse blevet gjort opmærksom på, at jeg ikke har trukket momsen fra på driftudgifterne på bilen. Derfor vil jeg spørge hvordan dette gøres med tilbagevirkende kraft, også rent boføringsmæssigt?
Det drejer sig om 3-4 års kørsel og bilens total vægt er 3000kg.

Er det alle udgifter(brændstof, forsikringer, reparationer m.m) der vedrører bilen der kan fradrages?

Ydermere har jeg et spørgsmål vedr. privatbenyttelsesafgiften, som jeg i samme forbindelse har opdaget at jeg har betalt for meget i disse år, da jeg såå længe som jeg har været selvstændig har brugt privatbilen erhvervsmæssigt. Kan den ændres til de 50% i stedet for 100%, med tilbage virkende kraft?
Og hvordan ændres denne til blandet kørsel?

På forhånd tak.

Mvh Jakob Didriksen

Skats svar:

Vejledende svar.

MOMS

Du er berettiget til at fratrække moms af driftsomkostninger til din bil (brændstof, service, nye dæk m.v.), når varebilens totalvægt ikke overstiger 3.000 kg.
Efterfølgende regulering kan kun ske 3 år bagud, regnet for momsangivelsen afleveringsfrist.

Eks:
Juli kvartal 2008, har afleveringsfrist 10. november 2008.
Denne periode forældes 10. november 2011.

Vægtafgift, forsikring o. lign er der ikke moms på!
Du skal have et bilag med moms på, før du kan fratrække moms.

Du laver opgørelsen i dit regnskab, og afgiver en momsefterangivelse omfattende hele perioden. via
Skat TastSelv Erhverv
e-Blanketter
31.009 Momsefterangivelse.

VÆGTAFGIFT

Dit spørgsmål besvares af medarbejdere der beskæftiger sig med vægtafgift.

Med venlig hilsen
Emil Cordes
SKAT
Kundecenter Erhverv

Tlf. 7222 1818

Martin kan du "oversætte!" lidt? Jeg er nogenlunde med på det, men kunne være godt at høre det med dine ordBig Smile

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jakob Didriksen:

Martin kan du "oversætte!" lidt? Jeg er nogenlunde med på det, men kunne være godt at høre det med dine ordBig Smile

Hej Jakob,

Ja, svaret stemmer 100% overens med det, som beskrevet tidligere i denne tråd.

Det eneste der ikke svares på, er netop dét område, hvor vi også savner svar her i tråden - nemlig med privatbenyttelsesafgiften.

Så umiddelbart er der ikke noget nyt på bordet, og vi må derfor vente på at høre svaret vedr. privatbenyttelsesafgiften.

Momsen skal du "bare" have beregnet, og dermed efterangivet.

 

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :

er privatbenyttelsesafgift. = Vægtafgiften ??

Jeg benytter kun min ene varebil som erhverv( mit ApS), men den er købt privat .

Benytter det skattefrie  fradrag på de 3,xx pr. kilometer.

Jeg har heller ikke fradraget nogen moms på disel eller service, men kunne jeg det på lige vis ?

mvh

jesper


 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Laugesen:

er privatbenyttelsesafgift. = Vægtafgiften ??

Nej, men den betales samme sted. Hvorfor medarbejderen hos SKAT skriver "vægtafgift", når han burde skrive "privatbenyttelsesafgift", må vel være et af de spørgsmål, som hænger i luften...

Jesper Laugesen:

Jeg har heller ikke fradraget nogen moms på disel eller service, men kunne jeg det på lige vis ?

Ja, hvis det er en gulpladebil eller papegøjepladebil du har.

 

Fra Herning
Tilmeldt 24. Feb 09
Indlæg ialt: 1017
Fra  Maler-maling.dk Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:
Ja, hvis det er en gulpladebil eller papegøjepladebil du har.

Jeg kører rundt i min hvidpladebil og maler i mit malerfirma. Vil det kunne svare sig for mig, at købe en med papegøjeplader? Og er det ikke kun biler med varerum bagi, der får papegøjeplader på?

Jeg skal snart have ny bil nemlig, så det er jo med at vælge rigtigt ;-) Jeg kører også ca. 20.000Km. om året, og fører kørebog. Jeg skriver KUN det ned jeg kører firmamæssigt i bogen. Er det forkert?

På forhånd tak Yes

Dbh

Michael Haahr

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt klart privat

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Umiddelbart vil jeg tro ja. Hvad koster bilen?

Du kan dog beregne det......Beierholm/PW har beregningsprogrammer.

Du kan enten bruge km-penge eller faktiske udgifter...men du kan kun skifte princip 1 gang pr.

bil.

Du burde både føre privat/erhvervs km.....står i loven....i praksis ser man dog ofte kun erhvervskm.

ført.

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 20. Nov 10
Indlæg ialt: 24
Fra  Didriksen Byg Moderne Energi Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen og godt nytår. Jeg regner med det fint at fortsætte denne gamle tråd, da det handler om det samme og jeg jo startede den.

Min situation har ændret sig, så fra at varevognen var vores eneste bil både til privat og firma og jeg var i tvivl om hvilken ordning der var bedst for mig, så har vi nu en privat bil og varevognen er nu udelukkende til firmabrug.

Så jeg vil lave bilen om til ren firmabil. Hvordan gør jeg det? Den kører på papegøjeplader nu. Og ja, det er vel det rigtige at gøre?

Og hvad er reglerne for at bruge den lidt privat alligevel, f.eks til privat indkøb og afhentning af børn, og evt. Ikea og lignende hvis man har brug for den store vogn?
Der er betalt moms på bilen, hvis det har indflydelse.

På forhånd tak jeres kyndige svar.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har bilen på papegøjeplader er det det samme som at sige at den anvendes privat. Det er også fint nok hvis du kører som personlig virksomhed uden virksomhedsordning men ellers hedder det beskatning af værdi af fri bil. Overvejelsen kunne i stedet gå på at køre bilen som 100% erhverv og få dne over på gule plader hvilket også er biligere afgiftsmæssigt. Du kan godt hente børn og lave indkøb på vejen men egentlig privatkørsel er du afskåret fra. Der kan du så i stedet leje den via de dagsbiletter som skulle kunne købes ganske snart.

 

   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Håber det er ok jeg semi hi-jacker den her tråd.

Jeg savner i den grad at have en firma bil så jeg kan genoprette min tidligere dør-til-dør leveringer af leje udstyr. Så jeg vil lige prøve jer af her og se om JEG har forstået tingene rigtigt.

.

Først lidt fakta:

- Min firma adresse er min bo-pæl og også herfra jeg vil køre leje udstyret ud fra.

- Jeg vil have skiftende arbejdspladser i og med der er tale om forskellige kunder der har skal løse opgaver på forskellige adresser med mit udstyr.

- Jeg vil udelukkede benytte bilen til at levere dette udstyr til kunderne. Jeg har INTET behov for at bruge bilen privat eller noget som helst andet.

- Min virksomhed er en CVR registeret enkeltmandsvirksomhed.

.

.

Så vidt jeg kan forstå efter at have læst en del, så kan jeg ud fra ovenstående:

- købe en brugt bil moms-frit og trække den fra 100%? ( har kig på en der har kørt godt til og koster under 20.000dkr eks. moms)

- undlade at føre kørebog?

- trække alle km fra i forbindelse med levering og afhentning af udstyret?

- trække alle drifts omkostninger som fx. forsikring, service og reparationer fra?

- Have bilen stående udenfor min bo-pæl da jo både mit firma er registreret her og mit udstyr vil være her fremover?

.

.

Tillægsspørgsmål:

- Såfremt jeg bestrider et fuldtidsjob, og kører min enkeltmandsvirksomhed ved siden af, må jeg så "levere" mit udlejningsudstyr på adressen for mit fuldtidsjob, hvis kunden kommer derud?

I princippet, så kan det vel være hvilken som helst adresse jeg levere til og det er for så vidt lige gyldigt for kunden hvor de vil have det leveret? Hvorom det er mig der har foreslået adressen til dem..

- Må jeg krydse storebælt og trække både bro og kørsel fra i forbindelse med moms arbejde på tværs af bæltet?

.

.

På forhånd tak for hjæpen :)

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)