Hej Aminoer Jeg er under opstart af et nyt tøjmærke og i første omgang er det t-shirts som er i fokus. Designs, produktion, og ikke mindst økonomi er på plads, men erfaring siger mig at eksponering og salg af tøj (som nystartet) fra fysiske butikker pt er op ad bakke, så det må starte på nettet. Min udfordring er nu, hvordan? Én ting er at etablere en webshop, lave bannerads, små events osv, men en helt konkret salgsstrategi/kanal ville være rar at have på plads. Økonomi er i mange tilfælde en forhindring til at få sit projekt realiseret, men jeg er så heldig at have investorer med i kulissen. Jeg skal 'bare' redegøre for hvordan vi kommer godt fra start. Er det et agentur jeg skal have fat i, er der nogen herinde på Amino som er beskæftiget med at løse lignende udfordringer eller hvordan gribes det bedst an? Jeg har en løselig forretningsplan, marketing idéer osv, men det skal være meget mere konkret. |
Det er min erfaring at målgruppebaseret markedsføring mht branding af et tøjmærke er alfa omega. Og jeg er ikke enig i at det nødvendigvis behøver at starte online.
1. Skal du selv promovere det? Hvis ja, så fix din egen webshop til at starte med (eller som minimum et collection-site hvor dem du vil sælge til kan se den aktuelle kollektion)
2. Hvis dit mærke allerede ligger i en bestemt segmenttype - og du ikke har mod på at drive egen webshop - afsøg i så fald hvilke (afkastgivende) webshops der dækker dit segment - og prøv lykken. Fx. skatertøj -> streetammo, hipster-style -> zoovillage.com, pop-artish -> smartguy.dk
3. Jeg vil ikke anbefale et agentur - du kan klare tingene selv med opgaver der 'ikke er større' end dette.
4. Henvend dig lokalt (eller i storbyerne) der hvor dit segment kommer. Hvis du afslører hvilken 'stil' dit tøj er i tror jeg at jeg kan give meget mere kvalificeret hjælp.
- Tror jeg kan give konstruktiv feedback hvis ud uddyber lidt mere hvilken slags tøj mv. du sælger (da det til en hvis grad afgør hvilken salgskanal / marketingvej du vil gå)
Ha' en god dag :-)
mvh
thajse