Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

301 redirects v. mobilforespørgsler

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære aminoer!

Jeg sidder med et projekt, der sigter mod at vise visse sider til brugere af mobile platforme (iPhone, iPad, Android, osv.).

Vores første indskydelse var at lave 301-redirects baseret på søgestrenge, men vi er kommet i tvivl om, hvorvidt det er en go' idé. Det begynder jo at ligne manipulation, altså at visse brugere (og Googles crawlere) sér en indholdsvariant (med meget tekst og billeder), mens andre ser en nedtonet meget call-to-action-rettet side.

Hvad er best practice? Hvad skal man passe på? 

Yderligere bli'r det hele kompiceret af, at Google har meddelt, at https-søgninger i fremtiden ikke vil sende keyword-strings med over.

Vi er indtil videre landet på en løsning, der er baseret på sites url-struktur. Så visse emneområder redirecter til særlige mobilsider. 

Glæder mig til at høre, hvilke indspark I måtte have -- og spørg endelig ind, hvis der er noget, der er uklart. Det er nemt konceptuelt, men lettere vanskeligt at beskrive, synes jeg.

Tilmeldt 25. Oct 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 17:39
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Et usecase scenarie ville være en god start.

Umiddelbart ville det kunne løses med CSS3 og Mediaqueries, men det afhænger af om siden i det hele taget skal kunne ses fra desktop eller om det død-og-pine kun er de nævnte devices. :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:00

Det jeg primært ikke forstår, er hvorfor du tænker på at vise forskelligt design/indhold i forhold tilo søgestrenge?

Hvis du vil vise noget anderledes til iPhone/Android/iPad brugere, kan du vælge flere metoder, deriblandt redirect - som du jo vil gøre ved at kontrollere hvilken browser de bruger, og derefter redirecte. Med mindre indholdet er ændret radikalt, vil det så vidt jeg ved ikke ses af Google some cloaking - specialt ikke hvis der er tale om et redirect.

En anden og måske mere sikker måde er så at gøre som nævnt ovenover, bruge nogle af de features i CSS3.

Ihvertfald kan jeg ikke forstå hvorfor du gerne vil vise noget specielt ved at kigge på deres søgestrenge fra Google; dette siger jo ikke så meget om de læser siden fra en iPad eller PC? I stedet skal du jo kigge på browseren de bruger.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:41

Christian Jessen:

Det jeg primært ikke forstår, er hvorfor du tænker på at vise forskelligt design/indhold i forhold tilo søgestrenge?

Hvis du vil vise noget anderledes til iPhone/Android/iPad brugere, kan du vælge flere metoder, deriblandt redirect - som du jo vil gøre ved at kontrollere hvilken browser de bruger, og derefter redirecte. Med mindre indholdet er ændret radikalt, vil det så vidt jeg ved ikke ses af Google some cloaking - specialt ikke hvis der er tale om et redirect.

En anden og måske mere sikker måde er så at gøre som nævnt ovenover, bruge nogle af de features i CSS3.

Ihvertfald kan jeg ikke forstå hvorfor du gerne vil vise noget specielt ved at kigge på deres søgestrenge fra Google; dette siger jo ikke så meget om de læser siden fra en iPad eller PC? I stedet skal du jo kigge på browseren de bruger.

Det er specifikke søgestrenge i kombination med en mobilenhed (iPad, iPhone, Android, osv.).
Indholdet vil være radikalt forskelligt på de to forskellige sider. Det er det, der bekymrer mig i forhold til Google.
"If you redirect users, please make sure that the content on the corresponding mobile/desktop URL matches as closely as possible. For example, if you run a shopping site and there's an access from a mobile phone to a desktop-version URL, make sure that the user is redirected to the mobile version of the page for the same product, and not to the homepage of the mobile version of the site. We occasionally find sites using this kind of redirect in an attempt to boost their search rankings, but this practice only results in a negative user experience, and so should be avoided at all costs."

Fra: http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2009/11/running-desktop-and-mobile-versions-of.html

En url per side m. forskellig css-styling ville være optimalt, men kan ikke lade sig gøre. Mobilsitet kommer til at køre med sit eget dedikerede CMS.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)