Jeg har udviklet et nyt design indenfor tekstil, jeg ønsker at sikre mig mod kopiering af disse varer, er der nogen herinde der kan hjælpe mig med hvordan jeg kan sikre mig bedst muligt? kan man søge copyright på sine design eller har man automatisk det? når det er ens eget design eller er der nogen der ved hvor jeg skal henvende mig for at få hjælp til dette.
Sammetid vil jeg gerne vide hvilke ting man går ud fra når man vurderer om en varer er en kopi? skal designet være magentil eller er det nok at formen er magentil en andens design?
Jeg håber der er nogen der kan give mig et svar på dette da jeg ønsker at sikre mig bedst muligt inden varen kommer på markedet
Tak for dit svar, jeg er bare ikke sikker på jeg kan søge patent, da det jo kun er designet der er nyt, selve modellen af produktet findes i forvejen, men designet er som sagt anderledes en man har set før.
@ Martin: Ang. dit spørgsmål, hvornår noget er en kopi eller ej: Jo mere unikt dit design er, desto mindre skal der til før domstolene vil sige, at der er tale om en kopi. Men hvis dit design ikke adskiller sig meget fra hvad der allerede er på markedet, vil konkurrenter kunne lægge sig tættere på dig.
Uden at have set dit produkt vil jeg også anbefale, at du overvejer designbeskyttelse. I denne forbindelse kan du med fordel overveje at registrere et EU-design i stedet for et dansk design. Prisen er næsten den samme og hvis du ønsker at sælge ud over landegrænserne vil du stå stærkere.
Det er ikke sikkert, at dit design er ophavsretligt beskyttet. Det kræver, at produktet er "originalt", hvilket varierer fra produktområde til produktområde.
Hej Brug evt. DesDoc fra Patent og Varemærkestyrelsen.
se snip herunder, det koster kun 500,- og så har du tid til og se om det er noget du vil registrere:
/Jørgen
-----
DesDoc giver dig den nødvendige dokumentering!
DesDoc er et online-værktøj hvor du NEMT kan få dokumentation for din idé – og så er det BILLIGT! – Det koster kun 500,- kr.
Når du har indtastet oplysninger om din idé her på hjemmesiden, sender vi dig en skriftlig dokumentation for modtagelsen – dermed har du et bevis for at ideen er din!
Vi sørger for at sende dig en påmindelse, når der skal tages stilling til, om du vil registrere din idé. Så kan du ubekymret koncentrere dig om dine kreative ideer!