Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Depositum Retur

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Feb 10
Indlæg ialt: 186
Skrevet kl. 03:59 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Halløj Amino.

Jeg er flyttet og har depositum tilgode hos den gamle udlejer...

Er der nogen tidsfrist for hvornår det seneste skal være betalte tilbage?

Der er noget med at der i Lejeloven for private står at har udlejer ikke gjort krav på betaling af istandsættelse osv. indenfor 4 uger efter fraflytning, så kan udlejer slet ikke gøre krav på noget efterfølgende...

Gælder dette også for erhverv?

Og så et lille tillægsspørgsmål... Når jeg får depositum tilbage, så er det vel depositum + moms jeg får tilbage da jeg har indbetalt depositum + moms ?

På forhånd tak :)

Martin Brandt.

Brandt Logistics - Skindergade 15 - 1159 København K - Tel: (+45) 7199 0315 - Fax: (+45) 5555 0325 - info@brandt-logistics.net - www.brandt-logistics.net

Fra Købenavn
Tilmeldt 30. Apr 11
Indlæg ialt: 11
Fra  Stohn & Partnere Advokatfirma Skrevet kl. 16:26 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Erhvervslejeloven regulerer erhvervslejemål, som dit spørgsmål omhandler.

Der nævnes ikke nogen frist for hvornår depositum skal tilbagebetales, men udlejer har 4 uger til at rejse sit krav, gældende fra det tidspunkt, lejer har afleveret sin nøgle. Udløber fristen og har udlejer ikke gjort krav gældende, skal lejer have sit depositum.

Hvis der er betalt moms af depositummet, mener jeg også, der skal retur moms.

Allan Stohn

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 18:10 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan Stohn:

Hvis der er betalt moms af depositummet, mener jeg også, der skal retur moms.

Ja, der skal laves en kreditnota på den del af depositummet, som tilbagebetales, og i den forbindelse skal du tilbagebetale den købsmoms, som du har tidligere har fradraget.

Udlejer får en tilsvarende del af salgsmomsen tilbage, og på den måde går det hele lige op... hvis altså udlejer udbetaler momsen til dig... :-)

 

Tilmeldt 19. May 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 19:04 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Det er rigtigt hvad Allan skriver - dog er et depositum fritaget for moms, da det hverken er et køb eller et salg, men derimod en sikkerhedsstillelse.

Der er derudover et ulovbestemt princip om, at udlejer skal have en "saglig grund" til at der ikke er afregnet, og du vil når som helst, kunne anmode om at der sker tilbagebetaling. Så må udlejer forklare, hvad udlejer agter at gøre og om hans grund er saglig.

Bemærk, at sager om depositum i erhvervslejemål ikke kan indbringes for huslejenævnet men skal direkte i boligretten - du kan altid henvende dig til [Slettet af moderator] her betaler du maksimalt 25% i salæromkostninger og har ingen risiko!

Venlig hilsen

Silas

Fra København
Tilmeldt 2. Jul 12
Indlæg ialt: 1843
Fra  N/A - N/A Skrevet kl. 19:09 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mon ikke den 3 år gamle sag efterhånden er afsluttet ;)

God lørdag.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)