Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tegnings formater?!!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 28. Jan 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle Amino'er

Jeg håber der er nogen derude som ved noget om tegningsformater. Jeg har brug for at vide hvilken formater man bruger i Autocad 2D + 3D, 3D Studio Max, Sketchup? 

Jeg skal have nogle produkter omformateret, så de kan bruges i programmerne og ved ikke hvilke formater de skal laves i. Der findes 100 forskellige DWG filer. Er der nogle som har forstand på det og som kan hjælpe?!

På forhånd tak - Betina

Fra Østjylland
Tilmeldt 23. Nov 09
Indlæg ialt: 123
Fra  Plustech Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej, nu skriver du skriver ikke hvad filerne skal bruges til, men 3DS kan Acad og Google Sketch læse.
/Jørgen
Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 1. Sep 11
Indlæg ialt: 347
Fra  Art-tek Ingeniør Rådgivning ApS Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil vælge .dxf format for autocad 2D + 3D.

Jeg er også næsten sikker på at 3D Studio kan læse .dxf.

Sketchup har jeg aldrig arbejdet med.

Fra København
Tilmeldt 28. Jan 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen

Tak for svar.

Filerne skal bruges til at sætte ind i tegningerne, så man både kan bruge filerne i 3D og 2D programmer. Og jeg er i tvivl om hvilke filer der bruges hvor og formaterne.

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 1. Sep 11
Indlæg ialt: 347
Fra  Art-tek Ingeniør Rådgivning ApS Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Betina Flies:
Filerne skal bruges til at sætte ind i tegningerne, så man både kan bruge filerne i 3D og 2D programmer. Og jeg er i tvivl om hvilke filer der bruges hvor og formaterne.

Skal lige forstår det rigtigt.

Er det "billede"formater du spørger efter, så du kan sætte dem ind i tegninger, eller er det selve tegningsformater du er i tvivl om?

Som sagt. .dxf filer er tegningsfiler som læses af AutoCad 2D og 3D. Det er mere eller mindre grundformatet.

men hvis det er billeder formater du indsætter ind i AC så bruger jeg normat .tiff billeder som jeg indsætter i AC.

Håber det var svaret på dit spm.

Fra København
Tilmeldt 28. Jan 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rådgivende ingeniør

Tusind tak for svar. Har nok ikke gjort mig tydelig nok.

Jeg sælger nogle møbler som skal laves i de rette formater så de kan sættes ind i tegninger. Men jeg er i tvivl om hvilke filer jeg skal få møblerne lavet i, og hvilke programmer de kan bruges i. Jeg ved at DWG bruges til plantegninger i Autocad, men er der forskel på formater/størrelser i forhold til brugen mm. Produkterne skal kunne sættes ind i store projekttegninger osv.

Håber du kan svare...

DBH. Betina

Fra Østjylland
Tilmeldt 23. Nov 09
Indlæg ialt: 123
Fra  Plustech Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej der er flere vinkler og anskue dette på, men først, dxf duer ikke det formål. dxf kan du udtrække fra de fleste CAD programmer og kan måske anvendes hvis du skal have cnc-skåret din møbler, ellers er dxf primært 2D det kan håndtere 3D men ikke til dit formål.

Ellers tror jeg at du skal finde en samarbejdspartner som du er tryg og som arbejder i 3D i et af mere kendte programmer det kan være Pro/e, SolidWorks, Inventor osv., de kan alle exportere 3D filer så som STEP, STL eller INV og disse kan impoteres i de fleste CAD programmer som de rådgivende ing. bruger.
Jeg tror det er vigtigere at du finder den rigtige person end cad programmet. For du vil få rettelser og opdateringer nye modeller osv. som skal laves i det originale cad program. Exportere til andre cad det kan de fleste i dag.
Men hvis det er meget vigtigt for dig tror jeg ville vælge Inventor da dette er meget brugt indenfor rådgivende ing. samt byggebranchen gennerelt. Hvor imod du finde Pro/e og solidworks i metal branchen.
Håber det hjalp dig lidt. Vil lige nævne at i metalbrachen hvor jeg jobber mest og også arbejder med stål møbler til udendørs brug vil jeg tror at 90% af alle filudvekslinger mellem forskellige cad programmer sker med STEP filer.
/Jørgen
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)