Jeg er obviously godt klar over at man får et godt billede af at kigge på deres resultater i søgemaskinerne.
Jeg efterspurgte netop "nemme" hurtige måde at danne sig et overblik over sites værdi. Som f.eks. hvor mange indgående links som man hurtigt kan tjekke.
Jeg er helt enig i Jespers liste. Det der med at få et hurtigt tal som viser dig linkværdien kan du godt glemme alt om, hvis du vil have seriøse efterretninger at arbejde med.
Links er hamrende forskellige. For eksempel kan to sites have to forskellige linkprofiler. Det ene site har 1000 backlinks fra linkkataloger og lignende. Det andet site har et link - fra en relevant undersider hos en statslig styrelse eller lignende. Måske er der kun få udgående links fra den underside endda og undersiden har en PageRank på 6.
Se, det er den sidste linkprofil som er bedst selvom den har 1000 gange færre links end den første.
Det kan bla.a. forklares med PageRank (med alle mulige forbehold): De 1000 linkkatalog links kan måske løfte din side op på en Pagerank 1 eller 2.
Men linket fra PR6 siden kan sikkert alene løfte din side til en PR5.
Husk at Pagerank er noget der minder om logaritmisk. Dvs at der skal cirka 10 gange så meget linkværdi til at få en PR2 i forhold til en PR1. Og samme igen fra 2 til 3 osv.
Der er også andre og også vigtige grunde til at linket fra den statslige styrelse er mere værd. Relevans, Trust og muligvis endda de besøgendes adfærd tæller med.
Mvh Anders
PS. Jeg synes det er awesome hvis obviously bliver almindeligt på dansk :-)