Hej igen,
Generelt er salg ikke altid lige nemt - og helt grundlæggende kan problemet med sælgere være, at hele processen inkl. alle omkostninger er for kostbar i forhold til de potentielle indtægter. Så kan en løsning selvfølgelig være at ansætte en sælger på ren provision, men som nævnt tvivler jeg på, at det giver dig det, du ønsker.
En anden løsning kan være at ændre salgsmodel, hvilket vi gjorde med gode resultater. Vi har temmeligt mange kunder, og derfor var det svært for sælgerne at besøge ret mange. De besøgte derfor ofte kun "de sikre" - og derved blev mange forretningsmuligheder tabt.
Derudover er det min erfaring, at de fleste virksomheder bliver mindre og mindre motiverede for at holde møder med sælgere. Tiden er ikke til det og jeg holder kun møder med sælgere, når jeg fra starten selv er interesseret - resten afviser jeg, før de får et ben til jorden. Sådan er virkeligheden mange steder.
Hvis du ikke har omkostninger til sælgere (eller provision til sælgere) så har du til gengæld råd til andre ting - som f.eks. telemarketing, gode nyhedsbreve, særlige tilbud og vigtigst: prøver. Prøver er et lidt overset fænomen i disse digitale tider, men vi har enormt gode erfaringer med at give vareprøver ud.
Nu ved jeg ikke om dine varer kan bære det, men hvis du på nogen mulig måde kan, så skal du være generøs med dine vareprøver. Alle elsker at få noget gratis (som har værdi) og din vare reklamerer (forhåbentligt positivt) for dig og din virksomhed i lang tid. Selvfølgelig koster det noget at "begave" kunderne på denne måde, men ofte er det langt billigere end at sende en kørende sælger på vejen.
Tænk på situationen hos en af dine kunder - du har ikke presset for et møde, du har givet en god pris og du har sendt et helt arsenal af gratis prøver. Din konkurrent har ikke råd til prøverne, og de kan heller ikke give den bedste pris - for de har brugt pengene på en sælger, som konstant presser på for at få et møde. Hvem tror du kunden i mange tilfælde helst vil handle med? :-)
Begynder man at regne på hvad et salgsbesøg reelt i gennemsnit koster, kan man let få sved på panden. Når man så sammenholder dette med kundernes utilbøjelighed til at afholde møder, så kan prøve-vejen pludselig blive meget interessant. Det har virket fremragende for os, og flere af dem jeg har rådgivet, har fået lignende positive resultater.
Håber det kan inspirere.
Venlige hilsener,
Jens