Må nok hellere få en af de jura hoveder til at svare, men det er da ret interessant. Jeg har nemlig selv tænkt på at gøre noget nært det samme for min LottoStat.dk side (ikke at den tjener mig ret mange penge egentligt)
Der er mange som gør det, og det virker. Om man må i henhold til facebooks regler, ved jeg ikke.
Der er ikke sket mig noget, de gange jeg har udlovet præmier, andet end flere "synes godt om"s til siden da-dk.facebook.com/pages/Guldsmed-Jens-Dam/248496182287
Træfældning udføres på Sjælland - Ring og få et tilbud.
Nu er jeg ikke jurist men da jeg selv havde tænkt lidt på det, læste jeg så sent som idag andet steds (husker i lige hvor) at facebook konkurrencer hvor man beder folk om at like og lign.i og for sig er ulovlige jvf. facebooks promoverings politik.
Det satte ihvertfald lige en kæp i hjulet for mit vedkommende....
Ikke desto mindre er der vist en del der gør det staigvæk - også større virksomheder.
TV2 Lorry gjorde det. De gjorde det dog på den måde at man skulle synes godt om deres side inden en bestemt dato. Den pågældende dato blev der så trukket lod blandt alle dem der syntes godt om deres side.
Radio Viborg gør det også ret ofte (Diverse gaver ved runde "Syntes godt om"... Flere rejsebureauer har gjort det hvor jeg har set det - og det i nyere tid. (Gratis rejse for 2)
Så det er måske lovligt, eller også er de større firmaer ikke klar over at det er ulovligt.
"You must not use Facebook features or functionality as a promotion’s registration or entry mechanism. For example, the act of liking a Page or checking in to a Place cannot automatically register or enter a promotion participant. "
Det er en god idé at overholde disse, selvom der er mange (også større) virksomheder, som på ingen måder overholder dem.
Jeg vil dog ikke mene, at denne metode er imod markedsføringsloven, da man i dette tilfælde ikke bliver præmieret for at dele siden med vennerne (spam ifl. forbrugerombudsmanden), men derimod bare skal være tilknyttet siden ved at synes godt om. Forbrugerombudsmanden har ikke sat nogle klare regler op for, hvorvidt at like-knappen må bruges som registreringsmekanisme, ligesom Facebook har sagt at den ikke må. Men generelt har forbrugerombudsmanden ikke rigtig taget stilling til noget mht. de sociale medier. Der skulle have været kommet en guide i starten af 2011, men personligt har jeg ikke set noget til denne.
Der er rigtig mange sider på Facebook, som bl.a. udlover præmier pr. "Synes godt om". Der er rigtig mange mode-bloggere som på deres Facebook-side f.eks. udlover en trøje, en kasket og lign. hvis man trykker "Synes godt om", deler et billede og/eller tagger sig og sådan noget. :-)
Det giver rigtig godt, men hvis du vil være juridisk korrekt, må du nok hellere bladre igennem Facebooks reglement.