Vi er to der sammen har et driftselskab, som er ejet af vores 2 respektive holdingselskaber 50-50. Det giver nogle fordele med udlodning af overskud osv. Her for nylig blev min partners holdingselskab tvangsopløst (sikkert pga. manglende regnskab), hvad sker der i denne situation? Skal jeg frygte for vores fælles driftselskab?
Jeg kan se på cvr.dk at hans holdingselskab står som under tvangsopløsning (opdateret 25/8 i år), det er vel typisk de dage det sker hvis man ikke har afleveret regnskab.
Ang vedtægter skal jeg have fundet ud af det, kan bare ikke komme i kontakt med vedkommende i øjeblikket. Men jeg er ret sikker på at de 2 holdingselskaber ejer 50 hver af anparterne i driftselskabet. Alle 3 selskaber er ApS'er, hverken driftselskab eller mit holdingselskab har nogen regnskabsproblemer og er styret af et statsautoriseret revisorselskab.
Hvis jeg har forstået det korrekt, så bliver der udnævnt en kurator som skal opgøre hvad der er af værdier i selskabet og sørge for at kreditorerne får hvad de skal have hvis det er muligt. Jeg ved så ikke om overskydende værdier så går tilbage til ejerne - i dette tilfælde din partner. Hvis der ikke er til at betale kreditorerne går jeg ud fra at kurator forsøger at realisere af værdier og i så fald kan du byde på din partners halvdel.
Du bør evt. rådføre dig med nogle som har erfaring med den slags.
Det er et større arbejde at få løftet et selskab ud af en tvangsopløsning. En forudsætning er iøvrigt at selskabet har selskabskapitalen intakt på dette tidspunkt, eller alternativt laver en kapitalforhøjelse således at kapitalen er intakt umiddelbart i forbindelse med genoptagelsen af selskabet.
Jeg vil anbefale at du tager fat i en advokat der kan rådgive dig om hvorledes du bør agere, bl.a. ud fra selskabets vedtægter og evt aftale mellem dig og din partner.