Det har nok været oppe og vende før, men jeg kan ikke finde det, selv om jeg har forsøgt. Når man har enkeltmandsfirma, er der så mulighed for at opspare nogle penge i firmaet – og dermed betale mindre i skat – eller kan man ligeså godt bare få udbetalt pengene til sig selv? Jeg overvejer også at købe en bærbar, så jeg kan tage arbejdet med – er der specielle ting, man skal tænke på? |
Skat i enkeltmandsfirma
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
- 1
Du kan delvis finde svar på nogle af dine spørgsmål i denne tråd, som jeg også var meddebatør på for et par dage siden. Ifm. købet af en bærbar til firmaet, er det bare vigtigt at du tydeligt kan påvise du kun bruger den til firmaet, da SKAT ellers let kan komme efter dig. |
Tak for svaret. Det får jeg ingen problemer med, for den skal kun være til arbejde... Jeg kigger lige på den anden tråd. |
Fint fint med den bærbare... I relation til den anden tråd, så skal du ikke tage dig af det handler om SU og virksomhed - principper omkring VSO vil også fuldt ud gælde for dig. |
Vi kan vel lige så godt konkretisere det. Ja du kan opspare overskud i virksomheden til en foreløbig skat på 28% (den bliver formentlig ændret til 25% fra og med 2007). Når du så senere hæver overskuddet beskattes det på normal vis og du bliver godskrevet de 28%/25% du har betalt. Det er en fordel hvis du ellers skulle svare topskat. Ellers ikke. Det er ikke specielt sjovt at opspare indkomst som ellers skulle være beskattet med 48% hvis indkomsten når den senere hæves skal beskattes med 60%. Overvejer du senere at gå over i selskabsform kan det opsparede overskud i forbindelse med en senere omdannelse til anpartsselskab/aktieselskab flyttes over på de anparter du vederlægges med i selskabet. Vedrørende den bærbare skal du være opmærksom på at den kun kan fratrækkes hvis anskaffelsessummen er under 11.600 kr. (2007). Er du momsregistreret er det beløbet ex. moms der kigges på. Er anskaffelsessummen højere skal den afskrives med 25% årligt efter den såkaldte saldoværdimetode, sammen med øvrige driftsmidler. |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Det lader til, jeg skal have fundet mig en ny revisor, for de fortæller mig ikke sådanne ting... Så hvis der skulle være en god revisor herinde med base i Holstebro/Vemb, kommer jeg til at mangle en fra 1. november, når vi er flyttet. |
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)