|
Hej Amino brugere. Jeg har pga. ægtefælles arbejde slået mig ned i udlandet for en længere periode (>2år). Jeg er frameldt det danske folkeregister og har ingen bolig til rådighed i Danmark; dvs jeg ikke er skattepligtig i danmark. En tidligere dansk arbejdsgiver har vist interesse i at hyre mig som konsulent på et IT projekt, som jeg har meget viden inden for. Det er vigtigt for virksomheden, at det er en konsulentaftale og ikke en egentlig tidsbegrænset ansættelse. Jeg er dog i tvivl om hvorledes dette praktisk er muligt/gøres korrekt, således at jeg følger danske skatteregler. Jeg ser umiddelbart to muligheder. 1) Oprette et udenlandsk firma (i mit midlertidige ikke-EU hjemland) og sælge konsulentydelser til det danske firma herigennem. Hvis vi ser bort fra udenlandske regler, ser jeg dette som den enkleste løsning. Her går jeg ud fra at firmaet dog skal registreres hos Skat som momspligtigt i DK og der skal pålægges dansk moms på alle ydelser. 2) Den anden mulighed er at oprette en dansk virksomhed, der udbetaler mig løn. Her er jeg dog i tvivl om hvordan reglerne omkring virksomhedens driftsted påvirker konstruktionen og om det er nødvendigt for mig at have fast adresse i DK eller en kontakt adresse er nok. Kommentarer og hjælp vil være meget værdsat :) |
Bosat i udlandet, konsulent ydelse til DK, hvordan?
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
Bliv gratis medlem