Hej Nina
Jeg tror, at jeg har en idé om hvad din forretningsidé er, og hvis jeg har ret, så er den en rigtig god idé. Jeg ved dog ikke om den er unik, men det behøver ikke at være vigtigt.
Jeg ville udskyde det møde med det amerikanske forlag indtil alt papirarbejdet er 100% på plads. Med det mener jeg fx. en rigtig god forretningsplan, samt diverse dokumenter, herunder NDA. Forretningsplanen er vigtig, da den først og fremmest skal tage højde for din rolle i forretningen. Vil du blot sælge idéen, vil du sælge idéen og have royalties, vil du skabe og drive forretningen selv eller noget helt andet. Hvert scenarie dikterer sin egen strategi, budget og handlingsplan (iscenesættelse) for at maksimere dit udbytte.
Jeg kan godt forstå, at når midlerne er små, så føler man sig indskrænket på muligheder. Først og fremmest skal du dog lægge hovedet på blokken og vurdere hvor meget du tror på din idé og hvor meget du vil ofre på at realisere den. Det er kedeligt, men hvis du brænder for det, så skal du som minimum rejse nogle penge til at få dine dokumenter på plads, samt advokatbistand. Du skal i banken og låne penge eller rejse beløb hos Friends & Family til dette.
Mht. andre muligheder, så kunne du også tage fat i en mobil app-udvikler (dog ikke en tilfældig) og indgå et partner- og medejerskab. På den måde kan du lave en prototype, som du kan sende på markedet - det kræver, at udvikleren har tilladelse til at søsætte app i Apple AppStore, Android, Windows, etc.
Får du gjort det sidste kan du godt regne med, at dine muligheder for at afsætte idéen til trejdemand ti-dobles, herunder din givenst.
Mht. NDA, så er det sjovere at sagsøge et amerikansk firma efter amerikansk lov, så det burde din NDA afspejle. Det er dog noget du skal snakke med en (god) international advokat om - men det koster også startpenge.
Sidst og ikke mindst, så find en partner. Deltag i alle de netværksarrangementer du kan komme i nærheden af. Tal med mennesker, stil en masse spørgsmål, research på deres CV'er og lav en shortlist over emner, som du evt. kan teame op med. Ud fra din profil tror jeg ikke, at du alene kan køre den helt til målstregen, men det er en helt overfladisk betragtning.
Dbh. Aleksander