Flash er ikke udgået eller på vej ud. Jeg tror ikke at kampen er tabt endnu. Det har bare taget en anden drejning end først forventet. Hvor vi alle troede at flash ville overtage verden (læs: webben) for nogle år siden er det gået i stik modsat retning. Flash er derimod stadig en velfungerende platform til en række webapplikationer og spil. Der er udviklet 3d- og physics-engines i lange baner og man efterhånden ret meget - og rigtig fedt - med flash. Og indrømmet så kan man lavet noget mere lir end med html5 (endnu ;)). Og ja, der kan både seo-optimeres og laves unikker urler på flashsites. Som de andre rigtig nok siger er Adobe i tænkeboks i forhold til mobil/tablet-udfordringen - for inden vi ser os om bliver det hvor alle kræfterne bliver lagt - webudviklingsmæssigt. Så det er rigtigt at du skal overveje det nøje inden kaster om dig med flashobjekts/flashsites for der er mange der ikke vil kunne se dem. Er du omvendt ligeglad med dem - kan du jo bare fyre den af. Men som direkte svar på din overskrift: status er at de ikke snakker sammen endnu. Så lav en javascript-løsning hvis dit site skal kunne ses på en iphone. Eller endnu bedre - lav et mobilsite ;) :) Kim |
Kristian:Når det kommer til SEO, så er det noget vås, at Flash sider ikke kan optimeres.
Det har du nok ret i. Jeg vil så hermed opfordre alle mine kunders konkurrenter til at få bygget deres sites i Flash. Og det er jo altså smart. Jeg nyder selv at savle lidt over dygtige Flash designere og programmørers evner.
P.S.: Ordet "reklamebureau" er faktisk ikke så svært endda. Jeg ved det, for jeg havde førstepladsen på det ord non-stop i 5-6 år, da vi drev sådan et (altså et reklamebureau).
P.P.S.: Prøv lige denne engang: Site søgning - og prøv så at slå Javascript fra i din browser, så du er sidestillet med googlebot ;-)