Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlejning af kontor til eget selskab

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Sep 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Jeg har arvet en villa, hvor jeg selv flytter ind i en periode - forventet 12-18 måneder. Dog har jeg ikke behov for al pladsen og påtænker derfor at opsige mit selskabs kontorlejemål og flytte virksomheden til en sektion af huset, der vil være velegnet hertil.

Jeg er bekendt med, at der ved udlejning af en del af egen bolig er et bundfradrag svarende til 1 1/3 % af ejendomsværdien. I dette tilfælde, hvor ejendomsværdien udgør 1,95 mio. kr., udgør bundfradraget altså kr. 25.935.

Mine spørgsmål er nu:

1. Gælder de regler, jeg beskriver ovenfor, også ved udlejning til et selskab? (I dette tilfælde drejer det sig om et selskab, hvor jeg selv er hovedaktionær og direktør).

2. Kan jeg i givet fald fastsætte den årlige leje på et niveau svarende til bundfradraget, altså på 25.935 kr., således at jeg undgår beskatning af lejeindtægten - eller skal lejen fastsættes på markedsniveau, hvilket forventeligt vil være højere?

3. Skal der udarbejdes lejekontrakt?

4. Hvis ovenstående kan lade sig gøre, er det vel den mest attraktive mulighed? Eller er der andre muligheder, jeg bør kende?

Håber, at nogen kan hjælpe. På forhånd mange tak. 

Hilsen Christian, Media Business Consultancy A/S

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46684
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:54

Jeg kan ikke rigtigt svare på hvad du kan tage i leje, men sige, at hvis du skal ha kontor i hjemmet, og sådan forstår jeg da jo, så skal du regne med, at det skal være 100% klart, at de lokaler ikke kan bruges til noget som helst andet end erhvervet. Det er bla.a. sådan, at der skal være selvstændig indgang i langt de fleste afgørelser. Du skal derfor ikke bare udgå fra, at den nok gør og at det er et spørgsmål om hvilken pris du kan tage - du skal sikre dig indretningen kan godkendes som udlejning til firmaet fra privat ejer

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:56

Jeg kan tilføje, at lejen givet som udgangspunkt skal være markedsbaseret

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:10

Hej.

Du skal naturligvis afregne på markesvilkår.

Mener ikke, at kravene med egen indgang mv. er så væsentlige i denne sammenhæng i det

vi her taler direktør/hovedaktionær/selskabsforhold........og der er ikke tale om maskeret udbytte,

i det problemstillingen er omvendt.

MvH

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:25

Peter - Revisor:

Du skal naturligvis afregne på markesvilkår.

Mener ikke, at kravene med egen indgang mv. er så væsentlige i denne sammenhæng i det

vi her taler direktør/hovedaktionær/selskabsforhold........og der er ikke tale om maskeret udbytte,

i det problemstillingen er omvendt.

Problemstillingen omvendt? Den må jeg lige forstå. Der skal afregnes efter markedsvilkår er vi enige om.

Hvis personen tager for lidt i indtægt, så sparer han personlig skat (og det er jo det ikke skulte formål) og det får han problem med. Så tager han markedsbaseret leje efter vore forslag - og så er kravet vel stadigt, at det skal stå klart, at det er rent erhverv som benytter det.

Kan jeg leje mit soveværelse ud til min søns firma som jeg bogfører for - NEJ næppe - Et selskab (kender jo ikke formen) kan det rent faktisk leje et lokale, selvom det er et hvor børnene har adgang til at leje og konen kan sætte sit solarie op?

Jeg fatter ikke (og jeg er ikke så smart heller - sagt helt ærligt når det kommer til regnskabslove - jeg er basalt set markedsmenneske med lidt speciale i aftaleretBig Smile)

Hvorfor du mener at "idet problemstillingen er omvendt"  - altså at det er det omvendte af maskeret udbytte - Hvis ejer trækker penge ud til udlejning af soveværelset, så er det vel maskeret udbytte (jeg udgør her fra, at ejer selv bebor det arvede i perioden, men det kan være der vi kører skævt?

vh

Tilmeldt 18. Sep 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:38

Hej 

Tak for jeres udmærkede svar. Er dog stadig i tvivl om, hvorvidt jeg kan udnytte den skattefri bundgrænse ved udlejning til eget selskab, på samme måde som hvis jeg lejede ud til en privatperson.

Altså, hvis jeg udlejer en del af min privatbolig til mit A/S, kan jeg så slippe for at betale skat af de første 1 1/3 % af ejendomsværdien? (I dette tilfælde de anførte ca. 25.000 kr. årligt).

Håber, at I kan hjælpe. På forhånd tak.

Hilsen Christian

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:34

Hej.

Nej..det kan du ikke.

Gælder kun udlejning ved beboelse.

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:42

Husk at du kan få forholdsmæssigt nedslag i ejendomsværdiskatten for den erhvervsmæssige

del.

MvH

Peter

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)