Hej Amino'er, |
Hej Ramus
Når man ser på aktieinvesteringer skal man aldrig se på beløbet, men på den procentvise gevinst. Ellers giver det ikke fornuft.
Det er muligt at investere i start-up og små vækst virksomheder. For at kunne gøre det med et lille beløb er mit bedste foreslag at du starter med at bruge forskellige crowdfunding netværk, netop for at finde idéer/projekter som du tror på. (Tjek evt. MYc4)
Ved investering i start-ups kan du aldrig være sikker på at få noget af din investering tilbage da kun ca. 10% af alle nyopstartede firmaer overlever og bliver til en væsktvirksomhed. En helt anden mulighed for dig kunne være at skyde nogle penge i et franchise, hvor overlevelses-/vækstraten er højere. Det kræver dog at du selv aktivt går ind i projektet for at sænke risikoen. (Tjek Franchiseforeningen)
Sammenligneligt har aktieinvesteringer lavere risici end investeringer i start-ups fordi aktiemarkedet er etablerede virksomheder der på langt sigt har vækst. Start-ups' overlevelse-/vækstrate er bestemt af mange faktorer, såsom team, produkt, timing, netværk, passion, osv. og har derfor meget lidt med personlighed at gøre.
Hvis du, som jeg fornemmer, ønsker hurtig gevinst og høj profit stiger dine risici, og vice versa. Alle investeringer handler kun om fremtid og der er derfor altid risici forbundet. Hvis du vil være sikker på at få dine investeringer retur vil jeg foreslå dig at opsøge 'obligationsbørsen'.
Go' investeringslyst!
Venlig hilsen
Thomas Ahle Jehn