Hej :) Har siddet og rodet med et nyt projekt de sidste ca. 8 måneder. Nu er det kommer så langt er jeg skal til at finde ud af hvilke lande der skal fokuseres på, men jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad jeg gør med momsen for de forskellige lande. Lidt kort om servicen, som måske spiller ind. * Kunden kan både være privat eller erhverv. * Kunden får ikke noget fysisk produkt, men betaler for at der sættes en maskine i gang med en process. Lidt i stil med hosting virksomheder starter en virtuel web server. * Kunden kan være lokalisreet i hele verden, både indenfor og udenfor EU. De konkrete spørgsmål går så på: Hvordan skal jeg betale moms og hvad skal jeg angive den for de forskellige kunder. (eksempel lande: Tyskland, USA, Kina, England, Danmark) Skal jeg benytte mig af liste systemet når det er i EU? Takker for forhånd :) |
Hej Kim
Det var godtnok en ordentlig omgang skrevet i få ord
Det lyder umiddelbart til, at du skal have fat i reglerne om elektroniske ydelser.
Set ud fra et dansk synspunkt, kan du se et diagram her: Ydelser - moms ved salg af elektroniske ydelser.
Og ja, når du sælger ydelser momsfrit til kunder i andre EU-lande skal du indberette til "EU-salg uden moms" (Listesystemet). Husk, at du skal kontrollere kundens momsnummer og at der er identitet mellem navn og adresse du har fået oplyst, og det navn og den adresse, der er registreret i kundens hjemland.
Når vi så vender os mod udlandet, kan du være forpligtet til at lade dig momsregistrere, hvis du sælger ydelser til private i det pågældende land, se http://www.skatteetaten.no/Upload/SKD/2010/skd-9.pdf.
Jeg ved ikke, om der er tilsvarende regler i andre (ikke EU-) lande.
Vh
Lars