Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms ved salg af services til udlandet ... hvordan skal jeg gøre det?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Indlæg ialt: 1822
Fra  Websitecare Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej :)

Har siddet og rodet med et nyt projekt de sidste ca. 8 måneder. Nu er det kommer så langt er jeg skal til at finde ud af hvilke lande der skal fokuseres på, men jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad jeg gør med momsen for de forskellige lande.

Lidt kort om servicen, som måske spiller ind.

* Kunden kan både være privat eller erhverv.

* Kunden får ikke noget fysisk produkt, men betaler for at der sættes en maskine i gang med en process. Lidt i stil med hosting virksomheder starter en virtuel web server.

* Kunden kan være lokalisreet i hele verden, både indenfor og udenfor EU.

De konkrete spørgsmål går så på:

Hvordan skal jeg betale moms og hvad skal jeg angive den for de forskellige kunder. (eksempel lande: Tyskland, USA, Kina, England, Danmark)

Skal jeg benytte mig af liste systemet når det er i EU?

Takker for forhånd :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:30

Hej Kim

Det var godtnok en ordentlig omgang skrevet i få ord Wink

Det lyder umiddelbart til, at du skal have fat i reglerne om elektroniske ydelser.

Set ud fra et dansk synspunkt, kan du se et diagram her: Ydelser - moms ved salg af elektroniske ydelser.

Og ja, når du sælger ydelser momsfrit til kunder i andre EU-lande skal du indberette til "EU-salg uden moms" (Listesystemet). Husk, at du skal kontrollere kundens momsnummer og at der er identitet mellem navn og adresse du har fået oplyst, og det navn og den adresse, der er registreret i kundens hjemland.

Når vi så vender os mod udlandet, kan du være forpligtet til at lade dig momsregistrere, hvis du sælger ydelser til private i det pågældende land, se http://www.skatteetaten.no/Upload/SKD/2010/skd-9.pdf.

Jeg ved ikke, om der er tilsvarende regler i andre (ikke EU-) lande.

Vh
Lars 

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 13:50

Jeg tror skatteekstrakten misforstår din situation, eller også gør jeg.

Skatteekstrakten tror jeg svarer på hvis du åbner filialer i de pågældende lande...

Hvis du har en webside/firma beliggende i f.eks. Danmark og dine kunder kommer til denne webside og køber din ydelse, så betaler EU borgere dansk moms (EU firmaer kan trække den fra), mens du er fritaget fra moms fra resten af verden. Tror jeg!!!

Det var det svar jeg selv fik da jeg ringede til skat for et års tid siden.

Spørg evt. selv skat

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:25

Jeg er godt nok med på set-up'et.

Det er i øvrigt sådan, at det faktisk ikke er placeringen af websiden (domæne og server) der er afgørende for momspligten. Det er hvor firmaet har hjemsted.  Hjemstedet og oven i købet definitivt i den forstand, at det ikke kan ændres alene ved at momsregistrere sig eller stifte filial i et andet land. Heller ikke ved at leje/købe en server, der fysisk befinder sig i et andet land.

EU-kunder skal - når det er virksomheder, der driver økonomisk virksomhed eller juridiske personer, der ikke driver økonomisk virksomhed - ikke betale dansk moms, men lokal erhvervelsesmoms, som så kan trækkes fra (efter de lokale regler).

Vh
Lars 

Fra Vejle
Tilmeldt 30. Jul 10
Indlæg ialt: 1451
Skrevet kl. 15:26

Man betaler IKKE moms mellem EU lande på serviceyudelser, der er ganske enkelt ikke moms på fakturaen når det er indenfor EU.

Best regards

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:33

Kim Boldig:
Man betaler IKKE moms mellem EU lande på serviceyudelser, der er ganske enkelt ikke moms på fakturaen når det er indenfor EU.

Det kan godt være "man ikke gør det" - men der skal moms på, hvis kunden er en privatperson.

Vh
Lars 

Fra Vejle
Tilmeldt 30. Jul 10
Indlæg ialt: 1451
Skrevet kl. 15:37

Skatteekstrakten:
men der skal moms på, hvis kunden er en privatperson.

Det har du ganske sikkert ret i, men ikke hvis det er et firma du sælger din ydelse til.

Best regards

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:57

Kim Boldig:
ikke hvis det er et firma du sælger din ydelse ti

Præcis - men sondringen er til gengæld også vigtig at huske, og det er faktisk nemt.

• Afleverer kunden et momsnummer, og kan dette verificeres, kan der leveres momsfrit. 
  • Kun kunden ikke oplyser et momsnummer (eller kan nummeret ikke verificeres) skal der opkræves dansk moms.

Det er sælger, som hæfter for momsen, hvis det efterfølgende viser sig, at formkravene for at kunne levere momsfrit ikke er opfyldt.

Husk - det er nemmere at skrive en kreditnota/refundere momsen til kunden end efterfølgende at få opkrævet momsen hos kunden, hvis SKAT har været på besøg og lavet en efteropkrævning.

Så er man i tvivl - så læg dansk moms på - så skal kunden nok reagere, hvis det ikke er nødvendigt.

Omvendt - har man penge nok, så kan man jo altid tage efterbetalingen på sin egen frakke (det er en joke med et gran af alvor).

Vh
Lars 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)