Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man have kryds i "ja tak til nyhedsbrev"

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 16. Mar 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvorvidt det i visse tilfælde er tilladt at have forhåndsafkrydset "ja tak til nyhedsbrev" feltet er en evigt tilbagevendende diskussion. Den megen debat om emnet afføder som oftest en lang række forkerte konklusioner, så derfor har vi i e-handelsfonden besluttet os at komme med vores forklaring af hvordan loven i den forbindelse er skruet sammen.

De fleste er heldigvis med på, at man ifølge § 6 stk. 1 ikke må sende elektronisk post til sine kunder med mindre disse aktivt har accepteret det, og der må altså således ikke være flueben i ”ja tak”  feltet fra start.

Tvivlen opstår, når man læser § 6 stk. 2. Ifølge denne er det tilladt at kontakte tidligere kunder elektronisk angående produkter tilsvarende hvad kunden tidligere har købt. I Forbrugerombudsmandens spamvejledning er det dog tydeliggjort, at der som forudsætning for at man kan gøre brug af denne paragraf er en række krav man i så fald skal leve op til. De vigtigste krav i forhold til denne diskussion er:

1: Kunden skal ved afgivelse af sin e-mail-adresse have mulighed for at sige nej tak til reklamer.
Dette betyder at der, umiddelbart ved siden af feltet til mail adressen, skal være en tjekboks, hvor kunden selv skal krydse af for at sige nej tak. Denne tjekboks må altså således ikke være placeret nederst i informationsafgivelsen hvor det ellers er mest typisk at tilvælge den slags.

Samtidig er indholdet af de fleste nyhedsbreve langt bredere end reklame for en meget specifik produktgruppe som f.eks. herretøj – Det vil altså sige at der i langt de fleste tilfælde skal være to afkrydsningsfelter: et felt hvor mail-adressen gives, hvor kunden selv aktivt skal fravælge reklame for tilsvarende produkter, og et felt hvor kunden selv aktivt skal tilvælge nyhedsbrev.

Hører alt hvad man sælger på netbutikken til samme snævre produktgruppe og udsender man aldrig andre ting end reklame for lige nøjagtig disse produkter må man, ifølge vores vurdering, gerne nøjes med en enkelt tjekboks hvor kunden selv skal fjerne fluebenet for at takke nej. Denne ene tjekboks skal dog stadigvæk placeres umiddelbart ved siden af mail-adresse feltet.

2: Samtidig med afgivelse af e-mail-adressen skal kunden klart og tydeligt informeres om, at adressen vil kunne benyttes til fremsendelse af reklame for tilsvarende produkter med mindre dette fravælges.
Dette betyder at det, i umiddelbar forbindelse med ovennævnte tjekboks, tydeligt skal oplyses, hvad det betyder, hvis man ikke vælger aktivt at sige nej tak. En sådan tekst må altså ikke placeres i aftalevilkårene man skal være synlig når e-mail-adressen udfyldes.

Undtagelsen er ret uprøvet i forhold til konkrete sager, og derfor er det vanskeligt at komme med et fuldstændig præcist svar på hvordan og hvorledes man skal gøre. Det er dog altid muligt at få en såkaldt forhåndsbesked hos forbrugerombudsmanden, så hvis du har lavet en løsning og f.eks. er i tvivl om hvorvidt du informerer tydeligt og tilstrækkeligt nok, kan du altid få svar der.

Du kan anmode om en forhåndsbesked her

Du kan også hente e-handelsfondens gratis juraguide med masser af råd og vejledning til hvordan du sikrer at din netbutik er i overensstemmelse med dansk lov. Hent guiden her.

Tilmeldt 16. Oct 10
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmmm..  Jeg synes da før at have læst at det er tilladt med et forudvalgt flueben i "ja tak". Sålænge kunden selv kan slette det igen :)

Jeg synes da også at bemærke at langt de fleste benytter denne metode - ikke at det i sig selv gør det lovligt/korrekt :)

 

Fra København
Tilmeldt 16. Mar 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

@Jesper - Det har du helt ret i, men som jeg skriver, så er det helt særlige omstændigheder der skal til før det er tilladt.

Fra Nærum
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 773
Fra  Partner-ads ApS (AdViva ApS) Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Der er desværre rigtigt mange butikker der idag overtræder loven ved at der allerede er sat kryds i feltet til nyhedsbrev for alle kunder ved bestilling.

Alle butiksnyhedsbreve (på nær meget få undtagelser) indeholder jo reklame, så der skal kunden aktivt sige ja tak, og ikke aktivt sige nej tak.

Det er ret træls at skulle fravælge det hver gang.

Om der så bliver set igennem fingre med det fra Forbrugerombudsmanden er en anden sag. Måske vil regeringsskiftet give ham flere ressourcer til at følge op på det.

Heldigvis er der også mange butikker, der placerer et nyhedsbrevsvalg efter endt bestilling og der er sagen som beskrevet en helt anden, da der er tale om et allerede etableret kundeforhold. Der synes jeg at det er helt OK at have en allerede afkrydset boks, hvor kunden egentlig bare skal klikke på en knap: 'Ja, tilmeld mig' e.l. for at give tilladelse.

Det giver selvfølgelig en udfordring når du har en butik med et meget bredt sortiment, men det er kun et spørgsmål om at formulere sig ordentligt på den side hvor man beder om tilladelsen.

Mvh. Ken

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)