Hvorvidt det i visse tilfælde er tilladt at have forhåndsafkrydset "ja tak til nyhedsbrev" feltet er en evigt tilbagevendende diskussion. Den megen debat om emnet afføder som oftest en lang række forkerte konklusioner, så derfor har vi i e-handelsfonden besluttet os at komme med vores forklaring af hvordan loven i den forbindelse er skruet sammen. De fleste er heldigvis med på, at man ifølge § 6 stk. 1 ikke må sende elektronisk post til sine kunder med mindre disse aktivt har accepteret det, og der må altså således ikke være flueben i ”ja tak” feltet fra start. Tvivlen opstår, når man læser § 6 stk. 2. Ifølge denne er det tilladt at kontakte tidligere kunder elektronisk angående produkter tilsvarende hvad kunden tidligere har købt. I Forbrugerombudsmandens spamvejledning er det dog tydeliggjort, at der som forudsætning for at man kan gøre brug af denne paragraf er en række krav man i så fald skal leve op til. De vigtigste krav i forhold til denne diskussion er: 1: Kunden skal ved afgivelse af sin e-mail-adresse have mulighed for at sige nej tak til reklamer. Samtidig er indholdet af de fleste nyhedsbreve langt bredere end reklame for en meget specifik produktgruppe som f.eks. herretøj – Det vil altså sige at der i langt de fleste tilfælde skal være to afkrydsningsfelter: et felt hvor mail-adressen gives, hvor kunden selv aktivt skal fravælge reklame for tilsvarende produkter, og et felt hvor kunden selv aktivt skal tilvælge nyhedsbrev. Hører alt hvad man sælger på netbutikken til samme snævre produktgruppe og udsender man aldrig andre ting end reklame for lige nøjagtig disse produkter må man, ifølge vores vurdering, gerne nøjes med en enkelt tjekboks hvor kunden selv skal fjerne fluebenet for at takke nej. Denne ene tjekboks skal dog stadigvæk placeres umiddelbart ved siden af mail-adresse feltet. 2: Samtidig med afgivelse af e-mail-adressen skal kunden klart og tydeligt informeres om, at adressen vil kunne benyttes til fremsendelse af reklame for tilsvarende produkter med mindre dette fravælges. Undtagelsen er ret uprøvet i forhold til konkrete sager, og derfor er det vanskeligt at komme med et fuldstændig præcist svar på hvordan og hvorledes man skal gøre. Det er dog altid muligt at få en såkaldt forhåndsbesked hos forbrugerombudsmanden, så hvis du har lavet en løsning og f.eks. er i tvivl om hvorvidt du informerer tydeligt og tilstrækkeligt nok, kan du altid få svar der. Du kan anmode om en forhåndsbesked her Du kan også hente e-handelsfondens gratis juraguide med masser af råd og vejledning til hvordan du sikrer at din netbutik er i overensstemmelse med dansk lov. Hent guiden her. |
Rigtig fin gennemgang, Kasper. Tak for den.
Til de, som ønsker at læse mere, vil jeg anbefale Søren Sprogøs blogindlæg om samme problemstilling: Må du have kryds i "Tilmeld nyhedsbrev"?