Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

APS Opstart

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:
Hmm...jeg kender mange konstellationer, hvor holdingselskab kun er til besvær.

Enig. Konstruktionen "holding-drift" er blevet en mantra, som absolut ikke er hensigtsmæssig i alle tilfælde.

/Henrik

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 14:24

Henrik Koudahl:
Peter - Revisor:

Enig. Konstruktionen "holding-drift" er blevet en mantra, som absolut ikke er hensigtsmæssig i alle tilfælde.

/Henrik

Jeg mener ikke, at det er et mantra, men god praksis. 

I hvilke situationer er selskabsbaseret ejerskab "kun til besvær"?

Dbh. Aleksander

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 15:18
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Aleksander:

Henrik Koudahl:
Peter - Revisor:

/Henrik

Jeg mener ikke, at det er et mantra, men god praksis. 

I hvilke situationer er selskabsbaseret ejerskab "kun til besvær"?

Dbh. Aleksander

Hej Aleksander

Et holdingselskab er ikke hensigtsmæssigt, når:

• Datterselskabet har underskud eller mindre overskud
  • Datterselskabets risici er minimale

Herved vil holdingselskabet kun generere omkostninger til eks. revision, idet der er pligtrevision på holding.

Det er derfor altid en vurdering, hvorvidt der skal oprettes et holding i opstartsfasen eller senere. Ved en oprettelse senere kan dette ske ved en skattefri aktieombytning.

Jeg er helt enig med Henrik, og har iøvrigt set mange eksempler på holding/datter, hvor dette absolut ikke havde en fornuftig begrundelse.

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 15:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Peter - Revisor:

Aleksander..Jo et personligt selskab kan godt eje aktier amnparter(men beskatningen sker jo på

personen).

Dette er forvirrende...

En enkeltmandsvirksomhed kan ikke eje anparter/aktier, idet dette er personen, som er ejer. Ydermere kan anparter/aktier ikke medregnes i enkeltmandsvirksomhed ved anvendelse af Virksomhedsskatteordningen.

Som et tillæg kan det også tilføjes, at udlån fra en enkeltmandsvirksomhed til et 100% ejet selskab ikke kan optages som et tilgodehavende i enkeltmandsvirksomheden, men derimod betragtes som en privat hævning i enkeltmandsvirksomheden. Personen har herved et tilgodehavende i selskabet, som er fuld beskattet.

Tonny

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 10:27

Tonny Skov Pedersen:
Et holdingselskab er ikke hensigtsmæssigt, når:

• Datterselskabet har underskud eller mindre overskud
  • Datterselskabets risici er minimale

Herved vil holdingselskabet kun generere omkostninger til eks. revision, idet der er pligtrevision på holding.

Det er derfor altid en vurdering, hvorvidt der skal oprettes et holding i opstartsfasen eller senere. Ved en oprettelse senere kan dette ske ved en skattefri aktieombytning.

Jeg er helt enig med Henrik, og har iøvrigt set mange eksempler på holding/datter, hvor dette absolut ikke havde en fornuftig begrundelse.

Netop, det var det jeg ville frem til, at det eneste "besvær" er lidt ekstraomkostning til revision. Til gengæld får man et setup, som fremadrettet er designet til at modstå de mange trusler og på bedst mulig vis udnytte kommende muligheder.

Jeg ser det på den måde: Det er heller ikke økonomisk fornuftugt at rydde op på sit kontor og holde orden i ens bilag. Så længe alt er der, så er det principielt ligemeget for forretningen, om der er orden eller ej. For en lille ekstraomkostning kan man så rydde op. Det føles godt og kan blive en givenst på den lange bane (hvis man skal finde noget). Holding er et renere setup som er bedre til at klare hvad fremtiden måtte bringe.

Mvh. Aleksander

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:22

Hmmm...Aleksander.

Et holdingselskab kan altid oprettes via en skattefri anpartsombytning, hvis behovet skulle

opstå.

Hvorfor dog gøre administrationen unødig kompleks.

MvH

Peter

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)