Jeg er momsfritaget alternativ behandler. Har ikke cvr, da jeg (endnu) ikke er nået grænsen hvor jeg skal betale lønsumsafgift. Min virksomhed som er en enkeltmandsvirksomhed består af mine momsfrie behandlinger, nogle få momspligtige behandlinger (som er så få, at jeg aldrig kommer over grænsen for betaling af moms) og endelig udlejning af et par lokaler i min klinik. Jeg er pt. i gang med at starte en kursusvirksomhed, som skal køre sideløbende med det andet, men som er momspligtigt. Hvordan gør jeg det rent praktisk? Kan man have to adskilte enkeltmandsvirksomheder/to regnskaber? Hvad så med de udgifter der er fælles for de to (fx. internet, telefon..)? Før eller siden skal jeg også til at betale lønsumsafgift i min nuværende virksomhed. Eller skal alt, hvad jeg laver være under én hat - én virksomhed/et regnskab, så noget er momset og noget ikke? På forhånd tak - jeg håber det giver mening Mange gode hilsener Ida theen |
Et CVR men du kan godt få flere SE numre tildelt det så du kan holde det adskilt dog skal du til sidst når du opgiver til skat som jeg ved det, opgive det hele samlet i et personligt selskab.
Du kan også i mange regnskabsprogrammer køre sager adskilt, så du har to forskellige regnskaber - både hvad moms angår - men alligevel - når du kører hele selskabet ud, kun har et regnskab - det var måske et alternativ
Du kan sagtens ha en sag som hedder administration, som belaster de øvrige sager med xx% af den samlede adm - tlf osv og du kan tilknytte de forskellige konti til hver sag (hvert "firma") og alligevel hele tiden ha det samlede overblik i totalfirmaet uden sager
Du kan tilmed dele i sager og i afdelinger - i f.eks summasumarum i alle fald i enterprise versionen
vh