Kære venner Når vi ser på de sidste måneder, så har de for mig stået i forandringens tegn. Når jeg ser på bare et lille udpluk af, hvad august måned har budt af forandringer – kan man godt blive lidt stakåndet.
Nu er vi så gået ind i september 2011, og hvad kan vi så forvente her? Ja, jeg tror, at vi med glæde kan sige, at forandringerne bliver ikke mindre – snarere tværtimod. Vi bør alle derfor stille os selv spørgsmålet: Hvad vil september 2011 bringe af forandringer? Nye Orkaner og Tyfoner har allerede i weekenden sat deres præg i USA og Asien. I Danmark kunne vi glæde os over Orkanen Irene, da hun var skyld i, at vi kunne nyde det smukke sensommervejr, vi havde i weekenden. Så husk på, at når alting virker som kaos, så har vi altid et valg Europa har stadig ikke fundet en løsning på Grækenland og hele gældskrisen, og er nu, for jeg ved snart ikke hvor mange gange, igen blevet udskudt (læs gerne mine indlæg fra ultimo juni, hvor jeg netop sagde, at vi ville komme til at se uenighed på uenighed, som gør, at EU/Europa reelt er uden handlekraft, og bl.a. derfor står vi, som vi gør i dag. Vi har nu bygget et system op, som gør, at alle vores politiske ledere er dem, som har fået de fine karakterer igennem hele deres uddannelsessystemer – MEN SOM IKKE HAR FATTET EN SKID AF DET HELE. Vi er i weekenden blevet bekræftet i, at bl.a. den amerikanske og britiske efterretningstjeneste har samarbejdet tæt med Gaddafi og hans regime helt frem til krigen, bl.a. med at opspore personer, som Gaddafi jagtede. Vi er nu blevet bekræftet i, at Kina har solgt og tilbudt våben til Gaddafi helt op til Tripolis' fald i august. Man bør stille spørgsmålet hvad meningen med dette har været? ….. kan man forestille sig, at grådigheden, salg af våben og lukrative oliekontrakter har været en del af årsagen? Ja, det er de selvsamme systemer/personer, der styrer det ”gamle industrimagtvælde” - dem som kalder sig verdens mest magtfulde magter. Vi er nu også blevet bekræftet i, at Iran nu har opstartet produktionen på deres første Atom-kraftværk. Dette efter at Rusland siden 1994 har hjulpet Iran frem til denne opstart i weekenden, med bl.a. ”udlån” af radioaktive brændselstave, og som Russerne siger, at det skal vi ikke være bekymret for, fordi de er kun til ”udlån”, og de vil selvfølgelig få dem igen, så Iran ikke kan producere A-bomber. Hmmmmm hvem tror lige på den?????....... og behøver vi at fortælle, at Rusland har fået nogle meget lukrative energi-aftaler i denne forbindelse. Er du bare lidt bekymret?, så synes jeg, det er med god grund. Og derfor endnu en god grund til, med glæde, at byde ægte forandringer velkommen. Libyen er måske en ”lille” krig, men kan vise sig at få store konsekvenser. Her bliver jeg inspireret af teorien om sommerfugle-effekten: ”Når en sommerfugl blafrer med vingerne i Kina, sættes en kædereaktion i gang, der ender med en storm på Bornholm.” Lige nu ser det for mig ud til, at den amerikanske centralbank Fed og Ben Bernanke leder/styrer efter en ”lille og kontrolleret” recession, så de kan få lov til at trykke nogle nye dejlige lette penge og hermed stifte en endnu større gæld i en ”kreativ” QE3, som jo i sidste ende bare vil puste boblen endnu større, end den er i forvejen. Så bør man jo stille sig selv spørgsmålet: Hvor stor kan boblen blive, inden den sprænger? Måske har Fed og dealer-drengene overset noget – meget kan jo ske inden den 20. september, hvor de har planer om at komme med et eller andet. Vi går ind i september 2011 med en stor risiko for, at Fed kommer med noget stort QE3 (BIG), og risikoen for at de intet gør – hvad er mon bedst? Her bliver jeg faktisk inspireret af den amerikanske Uafhængighedskrig fra 1776 og General George Washington (senere den første præsident for USA). Han og amerikanerne vandt krigen på et mirakel, når man ser på historien. Mod alle odds vandt George Washington og hans folk krigen mod Briterne ved hjælp af udholdenhed, viljestyrke og så naturens kraft. Uden voldsomme vejrforandringer og George Washingtons evne til at læse vejret og træffe de rigtige beslutninger, havde historien nok været skrevet markant anderledes. Når vi så læser om Orkaner, Tyfoner, oversvømmelser, tørke, jordskælv og vulkanudbrud, bør vi behandle naturens kræfter med stor ærefrygt og respekt. Det får mig igen til at tænke på ”Black-Swan teorien” (læs gerne en uddybning om dette fra mit indlæg fra den 5. maj 2011). Man kan jo sige, at nedgraderingen af USA's kreditværdighed er en Black Swan. En begivenhed man kunne have forudset, og som har en meget stor indvirkning på verdensøkonomien. Hvilke nye Black Swan vil komme? For nye kommer der – vær sikker på det. I dag er det helligdag i USA. De fejrer Labour-Day. Det er jo faktisk lidt ironisk, når man tænker på jobrapporten fra fredag, hvor der var lige præcis 0 nye skabte jobs (på trods af trillioner af dollars i stimuli). Måske et bedre navn fremover vil være ”UNLABOUR-DAY” Der er et ordsprog, der lyder: ”Når truget er tomt, så bides hestene”. Når vi ser rundt i verden lige nu, så skyder alle skylden på ”de andre”. Mange med Trichet i spidsen advarer, og skyder skylden over på Italien og andre PIIGS-lande, Tyskland og de andre nordeuropæiske lande advarer, og skyder skylden på de uansvarlige sydeuropærer. Obama advarer, og skyder skylden på Kongressen. Politikerne skyder skylden for gældskrisen over på de ”frygtelige spekulanter”, og se lige på vores eget lille kommende valg, i vores egen lille ”trygge” andedam, det er altid de andres skyld..... For mig ser det ud som om, at Europa og de gamle industrilande er gået fra meget slemt til uhyggeligt slemt. Hvad er næste step? …..... Ragnarok? Ingen ønsker eller tør tage ansvaret for deres egne handlinger. Hvorledes tager DU ansvaret for dine handlinger? Måske vi alle bør tage ved lære af dette. Kigge indad hos os selv og spørge os selv: Hvorledes skal jeg fremover ændre adfærd for at tage ansvar for egne handlinger? Så byd forandringer velkommen. Vi har brug for forandringer og nyt til at skabe en bedre verden. Man kan jo fristes til at sige: ”Jo større forandringer – des bedre bliver det nye.” Jeg tror på, at de højder man kan nå, er proportionelle med de dybder, man tør vove sig ind i. "The world is dangerous to live in, not because of those who do evil, but because of those, who look on and let them do so" - citat Albert Einstein Husk at smil spreder sig som ringe i vandet When I change myself – I change the world. Kh. Jens L. More |
Lad os alle sætte os i rundkreds, tænde et bål og sende fredspiben rundt.