Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan afregnes Jobcentrenes samarbejdspartnere/kompetencecentre?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Rønnede
Tilmeldt 24. Jul 08
Indlæg ialt: 350
Fra  Altan-Inspiration - Fordi GRØNT er det nye SORT Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Aftensmaden i går blev krydret med lidt politik/valgsnak - og ikke ressourceforbrug i forbindelse med kompetenceforbedring og uddannelse af arbejdsstyrken.

De første 6 måneder, man er ledig og på dagpenge begrænser det offentliges indsats til at sikre, at man klikker på en knap på en hjemmeside en gang om ugen. Desuden kommer man til én samtale hos en ansat på jobcenteret.

Herefter overtages samarbejdet af private aktører, de såkaldte kompetencehuse. Deres indsatser for aktivering og uddannelse har flere gange været i Humoristen.

Er der nogen af jer, der har arbejdet for disse kompetencehuse og ved hvordan de bliver afregnet?

  • Er det præstationsorienteret, så de får løn for at skaffe folk i arbejde?
  • Er der bonus for at få arbejdsløses erhvervsrettede kompetencer fremmet?
  • Er det på nogen måde økonomisk mere rentabelt for kompetencehusene at beholde de arbejdsløse som "klienter" 
Håber på en masse gode svar :-)
De bedste hilsner
Lotte Andreasen

 

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Har ingen idé om hvordan den reele afregning sker, men de firmaer jeg har arbejdet for som underviser på kurser for arbejdsløse mener jeg skulle vise en vis succesrate. Der var en også en screeningsprocess inden kursisterne kom på kurserne for at sikre at det var folk der rent faktisk var interesserede i at komme videre. 

Fra Rønnede
Tilmeldt 24. Jul 08
Indlæg ialt: 350
Fra  Altan-Inspiration - Fordi GRØNT er det nye SORT Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Operation X lavede en udsendelse for et stykke tid siden, hvor de viste hvordan tilskud fra VEU/SVU midlerne drysses rundt med let hånd. Og bestemt ikke til relevante formål Angry

Det er - så vidt jeg husker - erhvervsskolerne, der godkender hvilke udbydere, der skal have tilskud. Men da det også de samme erhvervsskoler, der tjener penge på at afholde kurserne, så er det ikke specielt uvildig håndtering af skattekronerne...

Anyway! Jeg har hørt et tal, der hedder, at kompetencecenteret får ca. 2.000 pr borger pr uge de er i aktiveringsforløb. Hvor er motivationen til at få "klienterne" sat i arbejde?

Tager man et viksomhedspraktikforløb på 4 uger, så koster det samfundet 4x2000 til kompetencecenteret + 4x37x68,- (for en 150/timen medarbejder) kr. 10.064. Dertil kommer en præstationsbonus til kompetencecenteret for at have skaffet en borger i virksomhedspraktik. Der har jeg ikke hørt noget tal.

Man kan få flere virksomhedspraktikker i løbet af en aktiveringsperiode. Og de koster så samfundet +18.000 pr stk. Uden at skabe nogen nævneværdig merværdi.

Er der nogle, der kender til omkostningstal fra jobcentre og tilknyttede kompetencecentre vil jeg og min lommeregner være meget taknemmelige for at modtage dem :-)

De bedste hilsner

Lotte

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)