Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår laver jeg min faktura til kunden?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Valby
Tilmeldt 13. Aug 10
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg er en ny spiller som entrepreneur dvs. med andre ord som iværksætter, selvom jeg er jo min egen entrepreneur.

Jeg starter i morgen på mit første job, og jeg har i dag nu sendt blanket afsted elektronisk med registrering af virksomhed og dermed blive momsregistreret via virk.dk. Nu skal jeg jo lave en faktura og vel også en ordrebekræftelse til den virksomhed, jeg skal arb. hos i en uge fra i morgen af. Er det ikke en god skik, at jeg sender ordrebekræftelse og fakturaen elektronisk i dag på vores aftale, eller skal jeg vente med at give dem det i morgen? Hvad plejer i at gøre, når i får en freelanceopgave? Det lyder måske lidt fjollet, at jeg vil spørge til råds, men jeg vil jo gerne gøre det hele så rigtigt som muligt. Vi har aftalt, at jeg arb. der i en uge fra i morgen til og med mandag, hvorefter vi indgår aftale om et fremtidigt samarb, hvor jeg arb. hjemmefra med grafisk arbejde for firmaet. Jeg tænker, at det er nemmere at få pengene imens, jeg arb. der end først bagefter, så derfor tænker jeg på at sende ordrebekræftelse og fakturaen i dag. Er det ikke normalt at betaling af 8 dage netto?

De bedste hilsner fra

Birita á Heygum

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:03

Der er ikke krav om, at du sender en ordrebekræftelse, så du kan nøjes med at sende en faktura.

Hvornår du bør sende fakturaen afhænger af, hvad I har aftalt.

Hvis I har aftalt, at der betales, når leverancen er sket, så bør du vente med at sende fakturaen til du har leveret timerne. Det er også det man normalt gør, og du har dermed også mulighed for, at pålægge evt. ekstra tid, eller andre udgifter, som du har måttet have haft undervejs.

Hvis I har aftalt, at regningen skal betales med det samme, så sender du selvfølgelig bare en faktura afsted med det samme.

En ordrebekræftelse giver kun mening, hvis du vælger at sende regningen efterfølgende, og I evt. ikke har en skriftlig aftale for det arbejde du skal levere. Ved at sende en ordrebekræftelse, kan du overfor din kunde specificere, hvad du har tænkt dig at levere, og hvornår du leverer det.

På den måde kan din kunde se prisen for det kommende arbejde.

Du er i øvrigt velkommen til, at skrive betalingsinformation på ordrebekræftelsen, så din kunde betaler 8 dage efter ordrebekræftelsen er sendt ud. Du kan så efterfølgende sende en faktura til din kunde.

Fra Valby
Tilmeldt 13. Aug 10
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 15:17

Hej Martin,

Tusinde tak for din tilbagemelding. Vi har kun aftalt det mundtligt efter, at jeg sendte kunden et tilbud. Kunden ringede mig op efterfølgende, så vi har ikke aftalt betalingsformen, men det med ordrebekræftelsen lyder som en rigtig god idé. Ordrebekræftelsen vil jeg sende i dag, hvorefter firmaet får fakturaen mandag aften. Tak for hurtig tilbagemelding.

De bedste hilsner fra

Birita

Tilmeldt 9. Nov 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:27

Er det et krav fra kunden at du skal sende faktura kan du GRATIS anvende sproom.net.

Held og lykke

mvh/Uno

Tilmeldt 17. May 09
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 09:42

Birita á Heygum:
Jeg tænker, at det er nemmere at få pengene imens, jeg arb. der end først bagefter, så derfor tænker jeg på at sende ordrebekræftelse og fakturaen i dag

Jeg har altid sendt en faktura efter endt arbejde. Det andet synes jeg kan virke som om, man er lidt for desperat for at få penge, og kunden ved reelt ikke, om du smutter efter første dag.

Mine erfaringer er, at kunden helst skal have en god fornemmelse fra starten og ikke føle sig presset til at betale for en vare, som han/hun dels ikke har fået endnu eller kender kvaliteten på.

Tilmeldt 10. Nov 11
Indlæg ialt: 2
Fra  Racefun Skrevet kl. 12:35

Normalt sender jeg faktura efter endt arbejde, i tilfælde hvor jeg arbejder længere tid for samme firma sender jeg hver 14 dag.

Seneste kunde har dog købt x antal timer og sagde ved kontraktens underskrivelse at jeg gerne måtte sende faktura med det samme. hvilket så er gjort selvom jeg skal arbejde der i 3 måneder, betaler de det hele forud.

Betalingsbetingelser er noget du bestemmer, men kunder kan selvfølgelig sætte krav hvis de f.eks har lang kontrolfase og evt. betaler fra udlandet.

normalt skriver jeg 8 dage, men rykker aldrig hvis ikke de trækker den over 1 måned.

nogle kunder kræver 30 dage eller 60 dage, og det får de så, jeg vil jo gerne have arbejdet (og pengene) men kan jo være et problem hvis din kunde er et lille sted som risikerer at forsvinde inden du har fået penge.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)