Jeg så i dag en meddelelse fra Facebook om, at alle grupper snart vil blive ændret til det nye gruppeformat, og i samme forbindelse miste sine medlemmer. Det er dog muligt at ansøge om, at beholde sine medlemmer og konvertere til det nye gruppeformat, men Facebook skriver også at virksomheder bør oprette en Facebook side i stedet, da grupper er beregnet til små fællesskaber.
Jeg har uddybet overstående i artiklen "Skrot din Facebook gruppe og lav en Facebook side nu!", hvor jeg også kommer med forslag til, hvordan du kan få en del af dine gruppe-medlemmer med over på en nyoprettet Facebook side.
Har mange af jer en Facebook gruppe frem for en side til jeres virksomhed på Facebook?
Jeg er sikker på, at du lige har hjulpet mange med at spare en masse tid og grå hår i hovedet, når de finder ud af at deres gruppe er lukket og alle medlemmer er tabt på gulvet....
Man kan selvfølgelig aldrig regne 100 % med, hvad Facebook melder ud, men alt tyder i øjeblikket på, at grupper snart kun skal bruges til deres reelle formål: nemlig mindre fællesskaber.
Og selvom der måske går nogle dage - eller måske nogle måneder - før ændringerne træder i kraft, så vil det på længere sigt helt sikkert bedst kunne betale sig, at have en Facebook side frem for en Facebook gruppe. Eksempelvis kan man allerede med en Facebook side benytte sig af Facebooks check-in funktion, få et domænenavn til sin side og meget mere ..