Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Trænger din webshop eller website til nye gratis produktbilleder?

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Marlene Nielsen:

Hej Jesper

tager du også billeder af tøj, og har du gine til dette.

Marlene - Templet

Hej Marlene,

Jeg tager meget gerne billeder af tøj, men har desværre ikke en gine endnu. Så hvis der skal skydes noget tøj, bliver det i stil med billederne på bonaparte.dk.

Fra København S
Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 411
Fra  Dennis Møller Photography Skrevet kl. 22:08
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som sagt Jesper.. hvis jeg laeser det forkert saa beklager jeg. Faktum er bare at der er en skjult besked ... og den hedder.. Lad nu vaer med at underminere dit arbejde.. Du ser ud til at vaere i stand til at tage nogle billeder som du faktisk kan tage betaling for.. 

Jeg har vaeret herinde i ret lang tid nu og det er en gennemgaaende tendens herinde at folk faldbyder sig selv.. OG andre.. Jeg arbejder fuld tid som fotograf og jeg ser ogsaa Amino som et muligt sted at finde nye kunder.. og naar der er saa mange som faldbyder arbejdet.. jah saa snyder hele branchen sig selv.. ikke nok med at du snyder dig selv for penge.. saa opdrager du ogsaa folk herinde til at de sagtens kan faa gratis grafisk arbejde.. gratis billeder osv osv.. 

Det er tankegangen der skal laves om.. Jeg har selv vaeret i din position.. det er ogsaa derfor jeg siger til dig.. det er fint du gOr som du gOr.. og du maaske ikke kan tage den pris jeg tager.. men tag et symbolsk belOb istedet.. rOdvin, gavekort til biografen.. whatever.. Det er en mentalitets ting... tro mig.. jeg har selv vaeret der.

Jeg vil dig kun det bedste.. og i den forbindelse vil det smitte af paa alle os andre.. 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1543
Fra  Sjællands ejendomsservice Toprobot.dk Skrevet kl. 22:11

Det er da et godt tilbud, som jeg gerne tager imod, hvis du kan klare en sådan fætter i din linse

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:17

Johnny Nielsen:
Det er da et godt tilbud, som jeg gerne tager imod, hvis du kan klare en sådan fætter i din linse

Det er jeg helt sikker på jeg kan - og super spændende emne ikke mindst. Send endelig en mail eller en PB, så kan vi aftale nærmere.

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 23:47
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lige et par kommentarer til Dennis..

Jeg er selv fotograf - men kan nu ikke have så ondt af at Jesper tilbyder 5 kunder gratis billeder inden for nogle bestemte rammer.
1 dags arbejde og han har bagefter referencer til rigtige billeder han har taget for rigtige kunder. Det vil altid være bedre PR end billeder han blot har taget for at vise hvad han kan.

M.h.t. Rettigheder
Selvfølgelig kan du juridisk set godt holde på din ret til at billederne er din ejendom - og at du må gøre med dem hvad du vil.

Men med den holdning så risikerer du, at der er kunder som aldrig henvender sig til dig.
Jeg har flere gange taget produktbilleder af prototyper, samt ting som endnu ikke er sat til salg. Jeg har også fotograferet arbejdsprocesser som kun skal bruges internt i virksomheden, fordi konkurrenter ikke skal se det.
Hvis ikke jeg kan leve med det, og accepterer at det ikke er alle firmaopgaver jeg kan bruge som referencer, så mister jeg nogle kunder.

Ret eller ej - så mener jeg altid det er god forretningsskik at aftale med kunden om og hvad billederne kan bruges til.

Husk specielt at hvis du fotograferer personer, er det godt nok dit billede, men du skal have samtykke til at offentliggøre det.

Fra København S
Tilmeldt 27. Sep 06
Fra  Dennis Møller Photography Skrevet kl. 00:07

Dirch.. Det er logik for  burhOns og jeg forstaar ikke du naevner det.. Det er jo indforstaaet at man aftaler hvad billederne skal bruges til.. men nu vi har en debat omkring det.. Saa kan vi da godt belyse nogle ting der er pa vej ned ad bakke i DK.. 

Lige fOrst og fremmest.. ja det er fint at Jesper gOr som han gOr.. jeg er bare modstander af gratisarbejde.. ligemeget hvordan man vender og drejer det.. det burde du ogsaa vaere nu du er fotograf..
Som jeg naevnte tidligere.. jeg har laert det paa den haarde maade.. Derfor jeg praediker det nu.. Fordi jeg Onsker at skaane folk for det samme som jeg har vaeret igennem.

Anywho.. Jeg er blevet vaeltet af pinden mht tilbud jeg har givet herinde til potentielle nye kunder.. vi snakker tilbud hvor jeg har siddet og stukket mig i laaret fordi det har vaeret saa latterligt billigt.. hvis jeg viste de tilbud jeg har givet til folk paa amino..saa ville min revisor rive min mandom af mig.. Faktum er bare at folk herinde har et helt forskruet syn paa hvad de selv er vaerd.. Jeg ved ikke om det er fordi 90% af folk herinde er hobbyfotografer/hobby grafikere osv.. men det er virkelig skraemmende.. Jeg har arbejdet sammen med nogle af de fOrende mode/reklamefotografer i DK og i USA.. Saa jeg har efterhaanden set lidt af hvert. .og jeg kender til prisfastsaettelse.. Jeg har vaeret paa opgaver hvor fotografen har faaet 40.000$ pr dag her i USA.. og 15.000 pr billede i DK.. og det har ikke engang vaeret saa store produktioner igen..

Jeg er blevet oplyst om folk der leverer produktbilleder til 55kr.. 55!.. vi snakker opsaetning af lys, fritskrabning og retouchering.. Det er fuldstaendig hjernedOdt at skulle arbejde for den slags penge. Vi snakker en arbejdslOn der er mindre end flaskedrengen nede i Aldi..

Jeg er ogsaa uddannet grafisk designer.. og ved hvad der ligger bag en designproces.. Naar jeg ser folk give tilbud paa logoer paa hvad.. 150kr.. saa bliver jeg helt svimmel. Det er jo at skyde sig selv i foden.. Det ville svare til at jeg gik hen til en tOjdesigner og sige.. Hey du.. jeg skal bruge et nyt habbitsaet... her har du 200kr.. design det lige fra bunden og sy det ogsaa lige imens du er igang..

I DK har vi en tendens til at give vores arbejde vaek til kunderne.. her snakker jeg fotografer.. Fordi det er blevet banket ind i manges hoveder at billedematerialet er jo ik saaa vigtigt igen... Det er en tendens der skal vaek.. og det er primaert blevet promoveret af reklamebureauerne som i 70erne prOvede at lave en klausul hvor de ville have alle fotograferne til at opgive rettighederne til deres billeder.. det blev heldigvis ikke gennemfOrt.. men det har stadig sat sine praeg..
Og nu hvor hvermand har et kamera.. saa tror de gudhjaelpme at de kan lege fotografer.. hvor man lige misser at der ligger fleres aars erfaring med lyslaegning og fremkaldelse.. Det ville svare til at jeg gik ud og tilbOd arbejde som murer.. eller tOmrer fordi jeg har en hammer derhjemme.

Vi er alle startet et sted.. ja.. hvordan skal man gribe det an... Det skal man som jeg sagde tidligere.. Det kan godt vaere at man ikke er top proff fra dag 1.. hvilket er naturligt.. Der er derfor jeg siger at at man skal tage et par flasker for det.. en kasse bajere.. whatever.. Det handler om at faa en mentalitet ind i hovedet om at man ikke saelger sig selv gratis.. en mentalitet som gavner en senere hen.. Det er symbolsk.. at man faar noget for sin tid.. Referencer osv.. det er en naturlig ting.. Det vil altid vaere der..

Saa Dirch.. Der ligger mere bag end som saa.. Kundepleje osv har du ret i.. og det har jeg aldrig naevnt andet om.. Det handler om hvordan man saetter sig selv paa markedet..

Det faktum at jeg siger til Jesper at han burde tage noget for sit arbejde kan da umuligt vaere en daarlig ting.. hvorimod at han forsvarer at han gerne VIL lave gratisarbejde viser da bare at der er noget galt i hele tankegangen.

Jeg prOver bare at hjaelpe.. :) .. enten med at faa en mOnt eller et par flasker til fredag aften.

Jeg ved godt at jeg traeder en masse kunder over taerne fordi de har faaet gratis arbejde i 100aar herinde fra.. men jeg Onsker bare at hele branchen og amino bliver lOftet saa det kommer op paa et niveau som er nogenlunde hvad der svarer til det man burde forvente i Dagens Danmark

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 00:51

Hej Dennis

Det med rettighederne nævnte jeg fordi du med store bogstaver skrev at billederne er fotografens - og han kan gøre med dem hvad han vil - med mindre virksomheden protesterer højlydt.
Det synes jeg var for enkelt sat op.
Men det lyder til vi er enige der.

M.h.t. priser..
Så kan jeg gøre det kort og sige at jeg faktisk er ret enig i det du skriver.
Som en engangs ting - synes jeg det kan være OK at gøre som Jesper - for at kunne komme igang - for at have noget at vise frem. Det tror jeg man må leve med i mange brancher.

Men derefter har du selvfølgelig ret - ting koster det de koster - og man skal tage sig betalt for den tid - og de øvrige udgifter man har - ellers dør forretningen jo.

Jeg har også givet mange tilbud - hvor jeg kan høre at folk synes det er for dyrt.
Men en pris på et job skal jo ikke kun indeholde min timeløn for den aktuelle opgave. Jeg skal også tjene ind til husleje, udstyr, PR, regnskab m.v. - og der er kun et sted at tjene de penge - det er på timeprisen (eller billedprisen - eller hvordan man nu gør det op).

Når man betaler 500-600 i timen på autoværkstedet - så er det jo heller ikke fordi det er den løn mekanikeren får. Den timepris skal også dække husleje, værktøj, forsikring, PR, telefon og hvad der nu ellers er af udgifter.
Sådan er det selvfølgelig også for fotografer - og alle andre selvstændige.

Så du har ret  - vi skal ikke alle sammen underbyde hinanden - og så skal vi alle være lidt mere villige til at betale det ting faktisk koster.

Fra København S
Tilmeldt 27. Sep 06
Fra  Dennis Møller Photography Skrevet kl. 00:56

Jeg er glad for at du er enig med mig Dirch.. 

Det er jo bare hundesvært at sætte en pris på sig selv.. Man skal jo også huske på at det er jo ikke "kun" min tid folk betaler for.. Det er jo også mine ideer.. Ellers ville jeg jo aldrig kunne slippe afsted med at tage nogle 1000 for et portrætbillede.. 

Men at tage den herfra og så få folk til det... det er straks en anden side af sagen.. :) Jeg bliver bare så ærgelig når jeg ser folk sælge sig selv for ingenting.. Specielt når man vender den til kunden (som forventer en slavepris) og beder dem om at levere "deres" vare for hvad der svarer til den pris de forventer af os.. så bliver det ligepludselig en anden snak. 

Men som sagt.. er glad for at du er enig.. :)  

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:37

Tak for jeres gode indlæg Dennis og Dirch,

At jeg vælger at tilbyde noget gratis - givetvis som en engangsforestilling, er jo 100% mit eget valg. Som Dirch ganske rigtigt skriver, så er det indenfor nogle bestemte rammer, det er kun 5 billeder pr. kunde og det giver mig en masse erfaring i sidste ende. Det er logisk at hvis jeg skal lave en side- eller fuldtidsbeskæftigelse ud af produktfotografering, så bliver jeg nødt til at tage penge for det.

Men at jeg vælger at gå ud og tilbyde noget gratis, det er der hverken noget forkert i eller revolutionerende. Bare se på Amino, du har et gratis medlemskab og kan udnytte en hel del af funktionaliteterne herinde, uden at det koster dig en krone. Men hvis du så vil have alle funktionaliteterne så koster det et beløb. Er det i virkeligheden ikke det samme? Eller er vi bare så forvænte med at internettet er gratis, så det tæller ikke?

Vi bliver nok aldrig enige om hvorvidt det som jeg tilbyder er rigtigt eller forkert, og det behøver vi heldigvis heller ikke, det er jo et frit land. Jeg kan bare konstatere på antallet af henvendelser jeg har fået på mail, at jeg kommer til at have masser af spændende emner at fotografere det næste stykke tid.

Tilmeldt 4. Oct 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 10:02

Lyder som et super tilbud. Email sendt :)

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)