Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan lige med bil og kørselsgodtgørelse?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Hobro
Tilmeldt 19. Oct 09
Indlæg ialt: 287
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er selvstændig og har en gul pladet bil som er købt privat og diesel og alle udgifter afregnes også privat.

Men bilen bruges jo egentlig mest i forbindelse med virksomheden.

Så overvejede at investere i en køre computer. Men fik så fortalt at jeg ikke kan få km. penge når jeg kører herhjemmefra og ud på arbejdspladen.

Men jeg godt kan få når jeg kører fra arbejdspladen og ned på posthuset og så hjem.

Har 5 km. til arbejdspladsen, og derfra er der 5 km. til posthuset og fra posthuset og hjem er der 1 km.

Så det er ikke de store afstande, men det løber alligvel op når det er hver dag, og kører meget frem og tilbage, også til gammel firma adresse.

Er der nogle der ved hvad kravene for kørselsgodtgørelse er? og har også hørt om at man kan køre bilen ind 50/50 privat/erhverv og så spare på vægt afgiften. 

Spændt på at høre fra jer :)

Mvh Stine

 

Fra Vestervig
Tilmeldt 22. Jul 11
Indlæg ialt: 19
Fra  Aktiv Administration Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har et Aps eller et A/S og altså er ansat deri kan du få udbetalt kørselsgodtgørelse efter statens takster. Så udbetaler firmaet skattefri kørselsgodtgørelse til dig, efter kørselsregnskab.

Du kan også vælge at lade virksomheden betale omkostningerne til bilen, lave kørselsregnskab og så når der skal laves skatteregnskab fordele udgifterne mellem dig og firmaet i forhold til kørsel privat og erhverv.

/kenneth

Fra Hobro
Tilmeldt 19. Oct 09
Indlæg ialt: 287
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er enkeltmands virksomhed...?

Men hørte også det med kørsels godtgørelse, men fik fortalt jeg ikke kunne få noget når jeg kørte dirkete til arbejdspladsen, og andre nævner det skal være over x antal km før jeg kan få osv.

Fra Vestervig
Tilmeldt 22. Jul 11
Indlæg ialt: 19
Fra  Aktiv Administration Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Stine

Den skattefri kørselsgodtgørelse får du for alle de km du kører i firmaets tjeneste, regnet fra firmaets adresse hen til bestemmelsessted og retur.

Med hensyn til minimum et hvis antal km, så forveksler du det nok med befordringsfradrag. det kan du få hvis du har mere end 24 km fra hjem til arbejde og retur, det er et fradrag som du trækker fra på din selvangivelse. Men som jeg forstår det så har du kum 5 km, så det vil ikke være aktuelt for dig.

Håber det var svar nok, ellers skriver du bare igen.

/kenneth

Fra Hobro
Tilmeldt 19. Oct 09
Indlæg ialt: 287
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Super Kenneth, hvad så når jeg kører på arbejde? 

Ved du noget om det med man tager bilen halvt ind i firmaet og kan spare noget på vægt afgiften? For betaler 9000 kr. så det ville være rart og få den lidt ned :)

 

Fra Vestervig
Tilmeldt 22. Jul 11
Indlæg ialt: 19
Fra  Aktiv Administration Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Stine Vestergaard:
Super Kenneth, hvad så når jeg kører på arbejde? 

Du kan lade firmaet betale alle omkostningerne i første omgang, lige fra brændstof til vægtafgift. Når du så efter nytår har opgjort dit kørselsregnskab og kan se hvormange km du har kørt privat og hvormange erhverv har du en fordelingsnøgle til at dele udgifterne mellem dig og firmaet.

Hvis du vil have en mere grundig forklaring er du meget velkommen til at kontakte mig på tlf. 6179 3062

/kenneth

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)