Jeg har i dag et enkeltmandsfirma, hvor jeg driver nogle forskellige websites.
Jeg er ved at sælge 10% af det ene website til en ven, og ikke af hele mit firma, selvom hovedparten af indtægter dog kommer fra det site.
Jeg er klar over de gnidninger der kan være i forbindelse med alliance med ven, men det ønsker jeg ikke at vi skal komme ind på i dette post.
Vi skal naturligvis have lavet en form for kontrakt med hvordan og hvorledes, men dybeset set betyder det blot at han skal have 10% af overskuddet. Han får måske også en række forpligtelser, men de ting finde vi ud af.
Mit store problem er hvordan man man laver en ny firmastruktur? Han har i dag et enkeltmandsfirma også.
Han kommer f.eks. til at betale ca. 500.000 for sine 10%.
Skal man oprette et nyt Aps sammen, hvor han ejer 10% og poster de 500.000 kr. i eller hvordan?
Derudover, vil vi også lave en klausul i kontrakten der f.eks siger, at hvis samarbejdet ikke går som det skal, kan jeg købe min 10% tilbage, for f.eks 600.000 kr.
Poiten er, jeg vil naturligvis gerne undgå at blive brand-beskattet af det beløb med det samme.
Ja, jeg ville bare lige høre om I har nogle ideer, eller evt. ved hvem jeg skal henvende mig til?
PS: Jeg har skrevet til min revisor, og han sagde vi kunne tage møde om det, men at jeg skulle være forberedt på det koste en del penge, hvorfor jeg hellere vil få hjælp her i første omgang.
Men tag da et møde med din revisor, og få ham til at opstille de nødvendige scenarier... Hvis der tilnærmelsesvis er tale om de beløb du nævner, så kan det jo sagtens opveje den (lille) udgift et møde med revisoren koster.
Meningen er at jeg enten kan bruge pengene på mit firma, eller bare lade dem stå som sikkerhed mod hårde tider.
Jeg er helt indforstået med at jeg skal betale skat af det på et tidspunkt. Jeg ønsker bare IKKE at jeg skal betale topskat af beløbet med det samme når jeg modtager det.
Derudover, vil jeg gerne have mulighed for at kunne betale pengene tilbage 1 år efter, hvis det ikke går som det skal.
Meningen er at jeg enten kan bruge pengene på mit firma, eller bare lade dem stå som sikkerhed mod hårde tider.
At du principielt låner pengene af ham, og derved ikke sælger ud af dit koncept.
I laver en samarbejdsaftale, hvor I beskriver de premisser, som ligger til grund for samarbejdet. Du modtager et kapitalindskud, mens han modtager et afkast som tilsvarer 10% af resultatet fra websiden.
På den måde kan du lade pengene stå på din konto, og evt. afslutte samarbejdet ved at tilbagebetale pengene ud fra de kriterier I angiver i aftalen.