Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

dagpenge som selvstændig?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra hillerød
Tilmeldt 16. Jan 11
Indlæg ialt: 42
Fra  JR-Anlæg Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

hej aminoer

lige et hurtigt spørgsmål angående akasse

jeg er medlem af en akasse(3f) og de kan ikke umidelbart give mig svar

jeg er ansat fuld tid i et entreprnør firma og har et i/s sammen med en ven, ligeledes et entreprenørfirma som vi driver i fritiden.

har jeg ret til dagpenge når jeg bliver vinterfyret fra mit fuldtidsjob et par måneder næsten hver vinter??

 

JR-Anlæg

Fra København S
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 1066
Fra  Caps4you Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er medlem af Krifa og de har følgende regler. Og jeg ved mange af reglerne går igen andre steder, men er ikke 100% sikker.

Du har ikke ret til dagpenge, hvis du ikke kan være til rådighed i dagtimerne. Men kan dit selvstændige erhverv drives om aftenen og weekenderne, altså udenfor normale arbejdstimer, er du berettiget til dagpenge.

Jeg søgte, da jeg driver en webshop ved siden af mit fuldtids job, og ville være sikker på jeg ikke betalte til noget jeg ikke kunne få glæde af :)

Håber det hjalp lidt :)

Mvh
Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil være livsfarligt at svare skråsikkert - og jeg er ikke TOP orienteret, men har dog haft det tæt inde på livet i rådgivning - for din fagforening kan godt tage anstød af at du har et CVR ved siden af, så de SKAL simpelthen rådgive dig bedre. De siger givet, at de kan ikke tage stilling før de har en helt konkret situation, og det er noget rent svineri i mine øjne. Fagforeningerne svigter der ofte deres medlemmer

Generelt:

Du skal som fuldtidsforsikret lønmodtager have fået indberettet mindst 1924 timer til indkomstregisteret inden for de sidste 3 år.  

Du kan medregne alle timer, som du har fået løn for (løntimer i skatteterminolog). D.v.s. at din arbedjsløshedsperiode fratrækkes, men har du haft dine fulde 3 år, bør det ikke skade. Har du haft de 1924 timer (37 timer per uge) inden for 3 år så bør det blive anerkendt - og timetallet bør være del af din arbejdsgivers indberetning til skat.

Betingelsen er, at arbejdet er udført på almindelige løn- og arbejdsvilkår i et sædvanligt beskæftigelsesforhold - så har du tjent penge i dit IS ved siden af, kan det sagtens spille ind, både i selve retten, og i beløbet - minimums eller højere dagpenge

Du skal m.a.o. ind og tale med dem og få dem til at gi dig helt et brugbart svar, skriftligt til slut hvis du skal være sikker - OG de skal givet skriftligt vide om, at du har et CVR ved siden af - så de placerer dig ret mellem ansat og selvstændig. (du kan jo få behov for at din selvstændige virksomhed skal være med til at optjene ret)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra hillerød
Tilmeldt 16. Jan 11
Indlæg ialt: 42
Fra  JR-Anlæg Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg kan sagtens drive mit firma udenfor normal arbejdstid, det er jo det jeg gær til daglig.

desuden kan jeg jo heller ikke lave noget i min egen virksomhed om vinteren

JR-Anlæg

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen jeg misser jo også, at hvis du har selvstændig virksomhed i de 2 mdr du ikke er i job, så vil du risikere (i høj grad) at de siger du kan tjene dine penge der, og kræve den nedlagt inden de overhovedet giver dagpenge. Du kan ha vrøvl med at få dem til at købe, at du ingen indtægt har i dit CVR

Det er igen forskelligt hvordan de forskellige foreninger behandler det. 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra hillerød
Tilmeldt 16. Jan 11
Indlæg ialt: 42
Fra  JR-Anlæg Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

tak for svarene begge 2, jeg må ringe til dem igen imorgen og få et ordentligt svar, på skrift

JR-Anlæg

Tilmeldt 23. Jul 10
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror det er vigtigt at tilføje at det ikke er nok at dit selvstændige arbejde ligger i aftentimerne e.lign - Som dagpengemodtager er det ikke noget der hedder "uden for arbejdstid", du skal principielt stå til rådighed hele hele døgnet, hele ugen.

Der hvor man i visse tilfælde kan få lov at have arbejde ved siden af er i de situationer hvor arbejdet ikke er fastlagt, så du altid kan flytte det og være til rådighed når som helst. At have klienter til coaching, massage, etc.. går f.eks ikke, for der binder du dig til bestemte tidspunkter i fremtiden hvor du ikke kan være til rådighed. Hvis du derimod skriver freelance artikler, kan du selv vælge hvornår din arbejdtids ligger, så det er en anden sag.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)