Jeg har selv lige købt ny bærbar som kan køre 1920x1080 det var nemlig et af mine kriterier for at skulle skifte til ny, fordi jeg synes de andre er for ringe, men det er grafikkortet det kommer an på
Mit primære krav til en bærbar computer er, at den er ultramobil, samtidigt med et godt mix af hastighed, funktionalitet og batterilevetid.
Ved mit seneste skifte af bærbar valgte jeg faktisk at gå ned i skærmstørrelse fra 15,6" til 14" og skærmopløsning fra 1680 x 1050 til 1440 x 900.
Det betyder ikke, at den bærbare ikke kan noget. Når den bærbare står i sin minidock på et af kontorene, er det skærmopløsningen på den eksterne skærm, som er begrænsningen - vist nok 1900 x 1200.
Og med sine 8GB ram og i7 processor og x64 Windows 7 klarer den sig udemærket med selv relativt tunge opgaver, og batterilevetiden er udemærket på grund af det 9-cellers batteri, der sidder i computeren.
Jeg fornemmer, at de fleste, som arbejder med programmer, som kræver større skærmopløsninger end 1440 x 900 normalt vil ty til en ekstern skærm eller en stationær computer. Bærbare med meget store skærme og skærmopløsninger vil ikke kunne holde strøm på batteriet særligt længe, hvorfor de alligevel er bundet til et strømstik. Kraftige (og måske endda dedikerede) grafikkort sluger enorme mængder strøm i forhold til de mere almindelige grafikkort, som ganske rigtigt sidder "onboard", eller indbygget.
Konklusionen må være, at man vælger specifikationer ved køb af computer alt efter de behov computeren forventes at skulle opfylde.
Dbh. John