Jeg går med en masse ideer, og har heriblandt 2 som jeg virkelig brænder efter at få ført ud i livet. Det er to ideer som skal sælges til nogle, som har kompetencerne og den viden der skal til, for at lave det.
Hvordan sikrer man sig bedst ift. at potentielle købere ikke "stjæler" ideen? Kan en kontrakt afhjælpe her? Og i så fald, hvordan finder man de potentielle købere, hvis man ikke selv har nogen idé?!
Søg på Google efter "non-disclosure agreement". Det er en aftale, der er lavet specielt til "nu fortæller jeg dig min ide, og så må du ikke bruge den - og hvis du gør, så skal du give mig en masse penge".
Der findes masser af standard-aftaler, du bare kan bruge.
Med hensyn til at finde køberne, så ved du det bedst selv - det er i hvert fald lidt svært at komme med noget konkret, når jeg ikke ved, hvad ideerne går ud på... Men tænk over, hvem (evt. hvilke firmaer) der kunne have interesse i ideerne. Hvilken branche skal man være i, for at det er interessant? Skal det være et stort eller et lille firma? Eller en enkeltperson? Evt. kan du løfte lidt af sløret herinde - fortæl folk at du har en super ide inden for jobbranchen, sportsudstyr-branchen eller hvad det nu kan være, og bed dem om at kontakte dig, hvis de er interesseret i at høre mere om den. Selvfølgelig skal de underskrive og returnere aftalen, før du fortæller dem for meget.
Men jeg tror at det er svært at sælge en ide. Der er SÅ mange ideer, der aldrig kommer over ide-stadiet. Det svære er som regel ikke at få ideen, det er at føre den ud i livet og gøre den succesfuld. De fleste vil nok foretrække at du selv starter det op til et vist punkt, og så sælger det... Det vil være meget nemmere end at sælge en ide. Men du kan jo prøve...?
Gør hvad du kan for at sælge din idé..... Jeg har gennem årene haft masser af ideer / opfindelser, som jeg ikke har gjort noget ved..... så "svæver" den tænkte tanke / idé rundt ude in space og så på et tidspunkt rammer den én, der tager action..... og DIN ide er blevet en andens og måske videreudviklet til et produkt, som koster en masse penge, som DU kunne have tjent, hvis du ikke bare havde givet op.......
DET er historie fra den virkelige verden....... DEN idé jeg sysler med nu - DEN skal være min og fortjenesten også, måske skal den videreudvikles...... men jeg må finde ud af, hvem jeg skal kontakte...