Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nyt CVR nummer - hvad så med kundernes fradrag ifm. BoligJob Ordningen?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Osted
Tilmeldt 20. Apr 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

For noget tid siden købte jeg et tagfirma som en udvidelse af min produktpalette. Både tag-delen og det originale område med gulvpleje kører fint og jeg vil nu gerne samle begge forretningsområder i ét selskab og samtidig oprette et ApS istedet for at køre det som enkeltmandsfirma. Da en sammenlægning af de to firmanavne ikke er fornuftigt, vil ApS'et derfor også få et nyt navn som afspejler de services som tilbydes. Navnet ligger ikke helt fast endnu og er ikke en del af spørgsmålet.

Da jeg ved oprettelse af ApS får nyt CVR nummer er mit spørgsmål:

De kunder som jeg har betjent i årets løb, som jo gerne skulle kunne udnytte deres fradrag ifm. BoligJob Ordningen, vil de kunne få fradrag hvis jeg ændrer mit CVR nummer, og hvordan sikrer jeg at de stadig har muligheden, uden at skulle holde kunstigt liv i et gammelt CVR nummer?

Jeg har forespurgt hos Skat, men fik et lidt svævende svar om at jeg vist nok bare skulle beholde det gamle firmas CVR indtil 2013.

Vil det måske være muligt at fremsende information til mine kunder med det nye CVR nummer og firmanavn og opfordre dem til at benytte det ved indberetning, eller vil det give rod i mit regnskab i det nye ApS, da det ikke er oprettet endnu og fakturaerne er dateret før oprettelsen?

Er der en dead-line for angivelse af fradrag for 2011, således at jeg efter den dato kan slette mit gamle CVR?

Øh, det blev vist til flere spørgsmål men jeg håber at I kan sprede lidt lys over denne problematik.

Jeg håber, at der er nogen herinde som har indgående kendskab i den nye ordning.

Hilsen

Bent

Dansk Gulvpleje - nyt liv til dit gulv
Rent-Tag.dk - Algebehandling af tage og facader

Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 1584
Skrevet kl. 13:24

Hvorfor skulle de ikke kunne handle med to forskellige firmaer, og få fradrag fra begge?

Jeg har ikke undersøgt om man kun må købe hos én leverandør, men kan da ikke forestille mig det? 

Derfor burde det da være muligt for dig at oprette det nye firma, og give dine kunder besked på at du har ændret CVR og at de derfor skal oprette alle de gamle regninger med det gamle CVR men alle nye fra EN-ELLER-ANDEN-DATO med det nye CVR nummer. 

Som sagt så har jeg ikke undersøgt det i bund, men kan da ikke forestille mig andet end overstående?

Fra Osted
Tilmeldt 20. Apr 11
Skrevet kl. 14:20

Hej,

Borgerne må bruge lige så mange leverandører som de har lyst (og penge) til.

Det jeg er i tvivl om er, at hvis jeg lukker mit gamle CVR nummer, kan mine kunder så risikere, at de ikke kan få fradrag for mit arbejde, og hvis jeg henviser til det nye CVR nummer, kan jeg så komme i klemme for at give fradrag for arbejde som er udført inden det nye CVR nummer blev aktivt?

Selvfølgelig vil jeg, når jeg har oprettet det nye selskab, udstede alle fremtidige fakturaer med det nye selskabs CVR nummer. Jeg er dog ikke interesseret i at "holde liv i" et gammelt CVR nummer, hvis det ikke giver nogen mening.

Hilsen

Bent

Tilmeldt 26. Jun 10
Skrevet kl. 15:57

Bent Jensen / Dansk Gulvpleje:
Det jeg er i tvivl om er, at hvis jeg lukker mit gamle CVR nummer, kan mine kunder så risikere, at de ikke kan få fradrag for mit arbejde

Det kan jeg ikke forestille mig. Hvorvidt skulle kunden vide om en virksomhed har tænkt sig at lukke? Du kan når du indkøber produkter jo heller ikke vide om dit leverandør lukker. Hvis de gør, så kan du stadig bogføre regningen fra dem. (Ved godt der er tale om b2c og b2b, men leg lige at sammenligningen holder, mkay?)

Bent Jensen / Dansk Gulvpleje:
hvis jeg henviser til det nye CVR nummer, kan jeg så komme i klemme for at give fradrag for arbejde som er udført inden det nye CVR nummer blev aktivt?

Kan jeg ikke forestille mig. Kun hvis beløbet galt pr. virksomhed man køber i. Men så vidt jeg ved, så er det en total.

Umilbart kunne jeg ikke forestille mig at det var noget problem. Men prøv at kontakte dem igen, og stil spørgsmålet konkret alá

"Hej jeg hedder Bent og har en virksomhed der leverer ydelser under blahblah-reglen, jeg har tænkt mig at lukke den virksomhed og starte en ny. Kan mine kunder komme i klemme ved at fradrage fra en virksomhed der er lukket? Kan jeg komme i klemme ved at tilbyde den gamle virksomheds kunder samme løsning i min nye virksomhed?"

Hvis du ikke stoler på hvad SKAT fortæller dig over telefonen, kan du bede om et bindende svar kan ikke huske hvad det koster. Men så modtager du et bindende svar der er gældende. 

Fra Osted
Tilmeldt 20. Apr 11
Skrevet kl. 16:42

Hej,

I BoligJob Ordningen skal man som forbruger/kunde gå ind på Skats hjemmeside og registrere de beløb man har betalt i arbejdsløn for at få skattefradrag for det. Ordningen trådte i kraft 1. juni 2011 og Skats hjemmeside er først klar til indberetning af data engang i løbet af efteråret. Kunderne skal derfor gemme deres fakturaer indtil da og så indberette beløbene.

For at få fradrag skal man angive bl.a. virksomhedens navn, CVR nummer og beløbet. Betalingen skal være foretaget enten med kreditkort eller med bankoverførsel, således at Skat kan spore betalingsstrømmen. Det vil sige, at man ikke får fradrag hvis man har betalt sin håndværkerregning kontant, da denne transaktion ikke kan spores elektronisk.

På fakturaerne skal det derudover være tydeligt angivet hvilken del af beløbet som er arbejdsløn inkl. moms.

Hvis man køber ydelser fra en ikke-momsregistreret person, skal der udfyldes en speciel erklæring for at der kan opnås fradrag. Det er ikke tilfældet her.

På et senere tidspunkt skal betaling gennemføres via et betalingsmodul på Skats hjemmeside, hvorved fradraget registreres automatisk.

Da det er et mellemværende mellem kunden og Skat, vil jeg gerne være helt sikker på at kunden ikke får afvist deres fradrag fordi CVR nummeret på indberetningstidspunktet ikke er aktivt. Samtidig er jeg ikke interesseret i, at bede mine kunder om at benytte det nye CVR nummer da der så bliver indberettet fradrag for arbejdsløn for opgaver jeg ikke har bilag i det pågældende selskab for.

Da jeg talte med en medarbejder hos Skat, fik jeg det indtryk at vedkommende ikke rigtig vidste helt præcist hvordan reglerne skulle fortolkes og derfor bare gav mig sin egen fortolkning. Jeg KUNNE være ligeglad, men jeg vil gerne sikre mine kunder det fradrag de har ret til, uden at skulle ud i en lang fortolkningsstrid med Skat hvor mine kunder vil fanget i midten. Og helt ærligt... at fortælle mig, at jeg skal holde et "dødt" CVR nummer aktivt i længere tid, virker ikke synderligt logisk på mig.

Jeg er derfor interesseret i at høre fra Aminoer som har nærlæst reglerne, da jeg gerne vil lave ændringen i selskabsformen uden gener for mine kunder.

Hilsen

Bent

Tilmeldt 26. Jun 10
Skrevet kl. 16:53
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:19

Mark MK:
og at de derfor skal oprette alle de gamle regninger med det gamle CVR men alle nye fra EN-ELLER-ANDEN-DATO med det nye CVR nummer

Jeps mere besværligt er det ikke!Yes

Men generelt skal du planlægge hvad der er mest optimalt for dig. Herunder om der skal kontantstiftes et nyt aps eller du bruger reglerne om virksomhedsomdannelse. Kan godt være klogt at vende problematikken med en revisor.

Husk at du kan bruge muligheden for at have binavne til dit aps, så du måske i princippet kunne bruge de samme virksomhedsnavne blot med et aps efter.

Fra Osted
Tilmeldt 20. Apr 11
Skrevet kl. 19:25

Hej Henrik,

Det er nu heller ikke de nye fakturaer jeg er i tvivl om.

Det er de fakturaer som er lavet på det gamle og snart nedlagte CVR nummer som jeg er i tvivl om.

Hvis jeg gennemfører ændringen i selskabsformen inden Skats hjemmeside er oppe og køre, hvad så med de "gamle" fakturaer. En virksomhed identificeres jo overfor Skat via deres CVR nummer.

Jeg er klar over muligheden for at benytte binavne til mit ApS, og det kommer jeg også til. Selskabet bliver oprettet som en kontantstiftelse da det giver noget fnidder med indskud af maskiner og køretøjer hvis det ikke gøres i forbindelse med årsskiftet.

Hilsen

Bent

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)