Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af foto

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Aug 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen!

Jeg er en helt ny bruger her på amino. Jeg oprettede min konto fordi jeg vil gerne være med i nogle debatter og til at få lidt hjælp af jer andre der ude!

Mit første spørgsmål kommer så her: 

Jeg er glad for fotografering og har taget et super fint billede ved Lake Powell i USA dog er det ikke kun mig der syntes det er flot så jeg må have gjort det godt ;). Jeg tænkte på at kontakte Lake Powell for at se om de er interesseret i billedet.

Er det, det rigtige at gøre eller er det for selv gladt?

Hvad skulle jeg skrive i mailen til dem?

Jeg tænkte på 500-1000 kr som en kopi altså til den størelse de skal bruge den i. Lyder det fint?

Jeg tænkte på 4-5.000 kr som fuld copyright så de ejer hele billedet og jeg ikke ejer det mere. Lyder det tosset?

Jeg håber i vil hjælpe mig :)

Mvh. Jacob-Vinding 

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 01:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jacob

Det med priser er noget svært noget.

Mangler kunden billedet ?
En billedsøgning på Google på "Lake Powell" giver mange ret fantastiske billeder.
Er det det offentlige - eller resortet du vil sælge til ? - hvad har de ellers af billeder på hjemmeside, brouchurer m.m. ?

Hvad har de råd til at betale / hvad vil de betale.
Mange turiststeder, rejsebureauer m.v. laver konkurrencer, hvor folk sender deres billeder ind - og giver samtidig tilladelse til at billedet må benyttes kvit og frit bagefter - så de mangler ikke altid billeder.

Almindeligvis sælger man ikke ejerskabet til billedet, men retten til at bruge det. Men hvis det virkelig er et super billede - og de VIRKELIG gerne vil eje det - så kan det være de vil betale for eneretten.

Dansk journalistforbund har en vejledende prisliste som du kan finde her - på bestilt arbejde:
http://journalistforbundet.dk/Filer/DJ/Dokumenter/Job%20og%20l%c3%b8n/Freelanceaftaler/O-foto%202010-2012%20endelig.pdf

Mange billedbureauer sælger billeder langt billigere.

Det er bestemt ikke for at tage modet fra dig - men skal du have 5000,- for et billedet taget uopfordret - så skal det godt nok være godt.
Men gør lidt overvejelser og lidt resherch ud fra det jeg skriver.

Held og lykke

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)