Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gebyr ved rykkere ? Hvordan udregnes det korrekt ?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Mar 10
Indlæg ialt: 1725
Fra  Profitize Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har desværre en kunde som ikke har betalt sin regning.

Jeg vil starte med at sige at jeg er tilhænger af god dialog og at vi her er i småbeløbs området, men lad os bare tage øvelsen både for principielt ikke at lade sig tryne, og samtidig lære hvordan jeg gør fremadrettet i lignende situationer.

Det er første gang det nogensinde har været nødvendigt at håndhæve de juridiske forpligtelser, så jeg er faktisk lidt i tvivl om hvor meget jeg har til gode. Og her vil jeg gerne bede om lidt hjælp af en med bedre økonomisk indsigt.

Sagen som den er :

Kunde A Anmoder undertegnede om at få udført en ydelse.

Undertegnede sender tilbud/pris pr email,

Kunde A Bekræfter pris og tilbud. - Opgaven udføres herefter og faktura på 600 DKK ex moms fremsendes pr. 7. Januar 2011.

I betalingsbetingelserne står der følgende ordlyd:

Betaling senest 7 hverdage efter ovenstående fakturadato. Efter forfald beregnes 1,5% rente pr. måned, dog min. DKK. 75,-

Dvs. Forfaldsdato er 14. Januar.

Den 18 Januar fremsender jeg pr mail en venlig påmindelse om at beløbet ikke er modtaget og om kunden vil være rar at undersøge. Fremsender igen pågældende faktura vedhæftet.

25. Januar er der stadig ikke kommet svar, og jeg fremsender en mail med 1. Rykker tilført 75 kr momsfrataget rykkergebyr

3. Februar modtager jeg en besked fra kunden om at fremsende faktura igen på en anden mailadresse. Hvor jeg fremsender samme 1. Rykker igen.

16. Februar Sender jeg 2. Rykker med ekstra 75kr momsfrataget rykkergebyr. 

25. Februar modtager jeg mail fra kunden om at kunden er syg i en periode og at fakturaen bliver betalt samme dag..

Der er selvfølgelig ikke sket en skid, og normalt er min holdning at kigge på hvilke ting der er rentable at "spilde sin tid på"  Og at bruge 8 timers administration for at kradse 600 kr ind, er sgu lidt svær at kalde rentabelt  :)  Men derfor er der jo stadig det principielle, samt det at jeg lige kan lære hvordan jeg så gør rent teknisk med de 1,5% i rente pr. måned. 

Er der nogen der kan fortælle hvordan de renter de udregnes ? Hvornår udregnes de fra og er der en simpel formel jeg vil kunne bruge en anden gang ?

Samtidig har jeg jo så ikke sendt den 3. Rykker ud, så jeg må vel i praksis heller ikke smide den til Inkasso ? Og kan den forældes når nu sidste dialog var i februar ?

Masser af spørgsmål fra SpørgeJørgen.

Profitize - Webbureau specialiseret i E-handel & Konverteringsoptimering

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Nedenstående link indeholder mig godt info om morarente og ikke mindst beregningen deraf....

http://morarente.ingmar.dk/Ommorarente.aspx

2 rykkere med 10 dages mellemrum er nok til at sende sagen til inkasso. Forældelse er først efter 3 år.

Rykkergebyret - hvorfor ikke sætte det 100 kr. (som du selv er inde på bruger du megen tid)...

/Henrik

 

Tilmeldt 21. Mar 10
Indlæg ialt: 1725
Fra  Profitize Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for linket, det må jeg lige kigge lidt på.

Ja du har helt ret med de 100 kr. De 75 kr dækker i hvert fald ikke den arbejdstid der er forbundet med kontrol af bankkonto, produktion af ny faktura, samt finde kundens kontaktdata og fremsende ny mail med rykker.

Jeg har bare aldrig håndhævet det så voldsomt. Det er så uhyre sjældent det er nødvendigt, at det udgør promiller af antallet af fakturaer der sendes ud. Samtidig har det næsten altid været nok bare lige at minde kunderne om det. Det er jo som oftest bare en forglemmelse, men der ændrer naturligvis ikke på at jeg bruger tid på stadig at rykke.

Det er sgu lidt svært for mig at vurdere om det er værd at være så krakilsk bare at smide en rykker med gebyr afsted uden en venlig påmindelse først.

Sådan har jeg jo heller ikke lyst til at det skal være, men når man sidder med en god og sund forretning, så er 10-20 min pr. faktura pludselig meget, der bliver fjernet fra min arbejdsdag. 

Hvordan forholder i andre jer til det ?

Profitize - Webbureau specialiseret i E-handel & Konverteringsoptimering

Fra Greve
Tilmeldt 21. Sep 09
Indlæg ialt: 554
Fra  dymagic Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cre8ive:
Det er sgu lidt svært for mig at vurdere om det er værd at være så krakilsk bare at smide en rykker med gebyr afsted uden en venlig påmindelse først

Hvad sker der, hvis du selv glemmer at betale en regning hos en leverandør?  Fælden klapper med det samme med renter og rykkergebyrer.

Du har en virksomhed, der skal løbe rundt - og du skal selvfølgelig ikke lege bank for dine kunder.

Jeg tror heller ikke, du opnår større respekt blandt dine kunder ved at være "flink". Tværtimod, så vil de bare køre dig rundt i manegen igen næste gang - måske for et større beløb.

Tilmeldt 21. Mar 10
Indlæg ialt: 1725
Fra  Profitize Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Du har fuldstændig ret Jimmy. Jeg skulle nok bare høre det fra nok mennesker til at være overbevist om at det ikke stiller mig i et dårligt lys, da det netop er det personlige navn og brand jeg lever af.

Profitize - Webbureau specialiseret i E-handel & Konverteringsoptimering

Fra Valby
Tilmeldt 27. Apr 11
Indlæg ialt: 118
Fra  Supportmand.dk Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil mene hele sagde nu har kørt sin gang og sidste rykker skal af sted med besked om, at den ryger til inkasso ved manglende betaling.

Cre8ive:
Du har fuldstændig ret Jimmy. Jeg skulle nok bare høre det fra nok mennesker til at være overbevist om at det ikke stiller mig i et dårligt lys, da det netop er det personlige navn og brand jeg lever af.

Jeg vil nu stadig sige at det godt kunne være god stil lige at sende en mail om de ikke har glemt fakturaen, hvis der så ikke er svar inden for max. 2 - 3 dage, så ryger første rykker af sted.

Det er da rigtigt at man kan blive kørt rund også i forbindelse med store beløb, men for 600 kunne man godt smide en påmindelse først.

Bare lige min tanke.

Supportmand.dk - IT Konsulent - IT Rådgiver - Systemadministrator

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)