Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det spam - eller helt ok?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Ålsgårde
Tilmeldt 10. Jun 11
Indlæg ialt: 88
Fra  Tralula-leg Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Når folk afleverer et visitkort er det oftest fordi de selv gerne vil sælge noget, og ikke en invitation til at sende nyhedsmails.

Så med mindre folk har afleveret kortet og sagt kontakt mig når du har noget du kan tilbyde mig, så vil jeg mene det er spam.

Charlotte

Tralula-leg.dk salg af legetøj til børn.

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 443
Skrevet kl. 12:25

Charlotte Olsen:

Når folk afleverer et visitkort er det oftest fordi de selv gerne vil sælge noget, og ikke en invitation til at sende nyhedsmails.

Som jeg forstår hvad Monica skriver, så har hun ikke til intention blot at tilmelde disse personer til nyhedsbrevet. Hun vil blot sende en mail hvori hun spørger om de ønsker at modtage hendes nyhedsbrev.

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 12:33

Martin Poulsen:
Som jeg forstår hvad Monica skriver, så har hun ikke til intention blot at tilmelde disse personer til nyhedsbrevet. Hun vil blot sende en mail hvori hun spørger om de ønsker at modtage hendes nyhedsbrev.

Lad os antage at hun gerne vil have folk til at modtage nyhedsbrevet for senere at kunne sælge noget. Så ved at spørge dem om hun må invitere dem til hendes nyhedsbrev så kontakter hun dem elektronisk for afsættelse af produkt eller service.

Citat:

§ 6. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

Og så kan vi køre rundt i det for jeg tror ikke at vi bliver enige her. Men markedsføringsloven §6 er klokkeklar her.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 14. Jun 11
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 12:37
Hej

Den situtation står jeg også i :s

Få dig en neglelak der holder længe og i mange farver.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Niels Henriksen:

Citat:

§ 6. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

Og så kan vi køre rundt i det for jeg tror ikke at vi bliver enige her. Men markedsføringsloven §6 er klokkeklar her.

Så start med at skrive en e-mail, hvor du spørger hvordan det går.

Når du så får svar, så er det pludselig en e-mail korrespondance Wink

Herefter kan du skrive at du lige er i gang med at lave et spændende nyhedsbrev omkring bla bla bla...

Hvis du er heldig, så spørger modtageren selv ind til det og wupti, så kan du sende et link.

Her anmoder modtageren selv om det Smile

Men hvis du finder på noget andet, så tænk altid på om modtageren kunne finde på at anmelde det som spam. Er du i tvivl, så find på noget andet...

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 22:34
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

En ting er hvad reglerne siger man må og hvor meget man kan bøje dem ved hjælp af kloge tanker og kringelmetoder, men i sidste ende kommer det formodenligt ned til hvorvidt der er tale om nogen der gider modtage nyhedsbrevet eller ej.

Som virksomhed tjener man ikke penge ved at genere andre med information om ens produkter, hvis de alligevel ikke er interesseret. Så er det bare en udgift til markedsføring i stedet for en indtægt i den anden enden.

Det er snart ugentligt at der kommer tråde op herinde med hvordan man monstro kan undgå at blive kaldt spammer osv, hvis man bare gør det ene eller andet rejehop med en eller anden gammel database, liste, eller bunke af visitkort. 

Jeg synes dog det er interessant at der stort set aldrig er nogen der bringer på banen hvordan de selv ville have det hvis de pludselig begyndte at få nyhedsbreve med faste intervaller eller salgsbreve fra en eller anden virksomhed som man måske i en anden sammenhæng har givet sit visitkort til eller være i mail-kontakt med.

Bare fordi man som virksomhed har kontaktoplysninger på nogen, så betyder det ikke at det er en smart markedsføringsstrategi at proppe sit nyhedsbrev eller salgstilbud ned i maven på dem. Det svarer lidt til at have en markedsføringsstrategi hvor man forventer at hvis man bare råber sit tilbud længe nok ind i hovedet på folk i netto, så er der sgi nok en eller to der bliver interesseret og køber. Bevares det kan man da godt, men mit bud er at der er mere effektive måder at afsætte sine produkter på med mindre besvær og mindre risiko for at give sig selv et dårligt ry.

Det vanskelige ved en loyal kundebase er ikke at skaffe folks e-mail-adresser eller telefonnumrer, men derimod at skaffe det samtykke fra personen som fortæller dig at vedkommende er interesseret i dine produkter og gerne vil høre om de ting du har at fortælle.

Selvom det så var lovligt at sende til alle de e-mail-adresser man kunne fremskaffe på forskellig vis, bør man så forvente at man ved at sende en mail til nogen om at ens produkt så er så fantastisk og så uundværligt, at modtagerne pludselig finder ud af de har brug for en ny plæneklipper model x1100EXTREME der kan klippe 1400 hektar på 20 min, på trods af at de bord i en lejlighed i københavn på 4. sal uden altankasse?

Sagt på en anden måde. Vend tankegangen om. Hvis du ikke er 100% sikker på at du bidrager til noget positivt for personen der står på din nyhedsbrevsliste, så slet vedkommende - også selvom det er en der selv har bedt om at komme på den for 3 år siden. At sende nyhedsbreve handler ikke om at skyde med spredehagl og sende til så mange som man overhovedet kan fordi det er billigt at sende en e-mail, men derimod at fokusere og målrette budskaberne så meget som mulig til folk der virkelig er interesseret i at modtage dine nyhedsbreve; ellers sletter de dem bare alligevel, eller endnu værrer markere dem som junk (fordi de er for dovne til at framelde sig) hvilket betyder at du risikerer at få registreret en klage hos mailudbyderen og med nok af dem i baglommen risikerer at få spærret din mailkonto eller at dine mails ganske enkelt ikke når frem uden at du bliver informeret om det. Hvis du så samtidig sender dit nyhedsbrev ud igennem din normale udgående postserver og ikke har et dedikeret system til at håndtere dem, så risikerer du yderligere at alle dine normale forretningsmails ikke når frem fordi den udgående postserver er blevet blokkeret af modtagerne.

Det går med andre ord ud over dig selv og dine andre modtagere når du sender til folk der ikke aktivt har vist interesse for at modtage dit nyhedsbrev. Det behøver ikke være et spørgsmål om hvorvidt der kommer politibetjente efter dig fordi du bryder en lovgivning. Der er ofte meget mere selvjustist før det kommer til det niveau og får din virksomhed først et dårligt ry i et så lille land som Danmark fordi du er påtrængende, sender nyhedsbreve folk ikke gider læse m.v., så er det op af bakke at reetablere et positivt ry og du risikerer at midste en rigtig effektiv markedsføringskanal for fremtiden fordi du misbrugte dit netværks tillid til dig i håb om en minimal hurtig gevist i form af en større liste, fordi det ser lidt pænere ud at man sender til 300 i stedet for 50.

Hvis de 250 alligevel ikke læser det eller i værste fald synes du er super-irriterende for at forstyrre dem, så har du bare spildt din tid og penge med at sende til dem, og snydt dig selv til at tro der er 300 der er interesseret i dig i stedet for at fokusere på de 50 der rent faktisk i sidste ende ville være villige til at læse det du skriver og måske købe noget. ;-)

Det bedste du kan gøre for dig selv er at måle hvem der læser dit nyhedsbrev og slette dem der ikke har læst det de sidste 3-6 gange alligevel. Der er stor sandsynlighed for at du bare spilde din tid med dem og bruger dem som en kunstig buffer til at puste din virksomheds værdi op og sovepude fordi man tror man tror det går bedre end det i virkeligheden gør.

Så vær realistisk med dine nyhedsbrevslister og vær ærlig overfor dig selv, hver gang følelsen kommer op i dig til liiige at tilføje alle adresserne i dit outlook kartotek eller fra en eller anden konkurrence som slet ikke har noget at gøre med det indholde du skriver i dit nyhedsbrev.

Husk, den nemmeste måde at få en høj læsningsprocent på er at slette alle dem der alligevel ikke læser dit nyhedsbrev ;-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:20

@Oscar: Det var et langt indlæg, som dybest set kommer langt uden omkring det emne, jeg startede med at spørge til. Det er helt okay. Jeg er sådan set ikke uenig med dig. Men jeg synes ikke, at der er grund til, at du skal antage, at fordi man stiller et spørgsmål om, hvorvidt noget er spam, at så er man bare ude på at sende ligegyldigt salgsgas til Gud og hvermand. Det kunne jeg aldrig drømme om. Jeg lever faktisk af at kommunikere - og jeg er derfor min egen største ressource. Hvis jeg sætter min troværdighed på spil, så er jeg færdig. Og lige præcis derfor er det væsentligt for mig at vide, om det er imod lovgivningen, hvis jeg sender mit nyhedsbrev ud til nogle af de samarbejdspartnere og kunder, jeg har fået visitkort fra gennem årene. Selv er jeg modtager af mange nyhedsbreve, fordi jeg har en faglig interesse i at læse dem - og en ting er helt klart: Er de dårligt skrevet, er jeg den første til at melde mig fra listen igen. Så med min egen erfaring og faglighed in mente så bliver mit nyhedsbrev faktisk ikke "bare" en gang ligegyldigt salgs-snak, for så kunne jeg lige så godt lade være. 

Hvis du mener, at der ofte kommer spørgsmål om, hvad der er spam, og hvad der ikke er, så skyldes det, at vi er mange iværksættere her på Amino, som ikke nødvendigvis kender samtlige lovparagraffer - men vi er så heldige, at vi ved, hvor vi kan spørge om hjælp. Du som ved alt om det, kan jo bare lade være at læse indlæggene - eller du kan, som nu, vælge at svare. Men ingen spørgsmål er dumme, lad os være enige om det. 

Og måske har jeg læst din kommentar mere negativt, end den er ment. Det er et forbehold, jeg må gøre mig, da jeg ikke kender dig og ikke kender din skrive-stil. 

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)