Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

caching system?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Feb 09
Indlæg ialt: 1078
Fra  Wellness Guiden - Selvstændig Herbalife forhandler Skrevet kl. 23:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Nogen som kan fortælle mig hvad caching system er, og hvad det gør?

Hvor langt skal det gå i mappe dybden?

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6569
Fra  TextReactor Skrevet kl. 00:02

Cache er et midlertidigt område på serveren som gemmer det der skal vises. Hvis vi antager at du har en liste over biler og du har så mange biler at det vil tage et par sekunder at lave den liste så kan du cache listen i serverens hukommelse (eller som fil) så når den næste kommer ind, så er det cachen der bliver hentet og ikke hele listen fra databasen. Det betyder at han vil opleve at din side kører lynhurtigt.

Du har en cache ved hånden når du sidder og surfer fordi browseren gemmer billederne som du ser. Så når du går ind på hjemmesiden igen så vil den huske at den har billederne lokalt og vise dem istedet. Det betyder at den ikke skal bruge tid og båndbredde på at hente billederne igen.

Man kan også bygge cachen direkte i en hjemmeside. Det har jeg selv brugt flere gange med success for at mindske belastningen på databasen.

Lidt mere om cache kan du finde her

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 17. Feb 09
Fra  Wellness Guiden - Selvstændig Herbalife forhandler Skrevet kl. 00:13

Hej Niels. Tak for dit hurtige svar.

Du har vel ikke en ide om hvor dybt det skal gå i mapperne?

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6569
Fra  TextReactor Skrevet kl. 00:49

Martin Hedegaard:
Du har vel ikke en ide om hvor dybt det skal gå i mapperne?

Det kommer an på hvordan din side er bygget op.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 17. Feb 09
Fra  Wellness Guiden - Selvstændig Herbalife forhandler Skrevet kl. 07:44

Tak for det... 

Det er bygget op i Prestashop, ved ikke om det hjælper?

Fra Struer
Tilmeldt 30. May 10
Indlæg ialt: 485
Fra  Rolcera Skrevet kl. 07:52

Niels Henriksen:
Du har en cache ved hånden når du sidder og surfer fordi browseren gemmer billederne som du ser. Så når du går ind på hjemmesiden igen så vil den huske at den har billederne lokalt og vise dem istedet. Det betyder at den ikke skal bruge tid og båndbredde på at hente billederne igen.

Hej Niels!

Er det ikke det samme som cookies gør?
Eller gælder det kun passwords etc. 

De allerbedste hilsner!
Rasmus T. Nicolaisen 

Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 588
Fra  dk Skrevet kl. 08:55

@Rasmus.
Cookies gemmer midlertidigt (eller over længere tid) information som kan bruges på alle siderne på dit domæne. F.eks. et brugernavn eller indholdet af en indkøbskurv. På den måde skal brugeren ikke f.eks. logge ind på hver underside.  Cookies har en max størrelse på 4KB (så vidt jeg husker, mener der har været snak om det er blevet større, men har ikke undersøgt det i årevis) og gemmes på brugeres computer, og er derfor ikke beregnet til caching.

Cachen gemmer typisk midlertidigt det data som hentes ud af databasen (som Niels også skriver), så databasen ikke skal hente det samme indhold ud hver gang. Modsat cookies gemmer cachen indholdet på serveren, så det er brugbar for alle sitets brugere. F.eks. her på amino kunne man forestille sig der var en cache der gemte de indlæg der er læst f.eks. de sidste 30 min (og ikke har ændret sig/fået nye indlæg), så den ikke skal ind og trække det ud af databasen igen og igen. 

På den måde bliver belastningen på databasen mindre, og sitet bliver hurtigere for brugere, da de ikke skal vente på databasen hver gang en side indlæses.

Hvordan det implementeres afhænger af sitets opbygning. Det kan gøres med filer eller i hukommelsen. F.eks. memcached er en populær komponent til at opbygge en cache i hukommelsen.

Fra Struer
Tilmeldt 30. May 10
Indlæg ialt: 485
Fra  Rolcera Skrevet kl. 09:02

Okay, mange tak for det lange svar Mads.

Det giver nu lidt mere mening.

De allerbedste hilsner!
Rasmus T. Nicolaisen 

Tilmeldt 17. Feb 09
Fra  Wellness Guiden - Selvstændig Herbalife forhandler Skrevet kl. 14:28

Ja nu giver det meget godt mening

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)