Jeg vil meget gerne ansætte en sælger på 100% provision (evt. 80%). Jeg har egen nystartet virksomhed (enkeltmandsvirksomhed), og ønsker en sælger. Jeg vil gerne have en på provision, da jeg gerne vil have pengene ind, inden de bliver brugt til f.eks. løn. Jeg har dog hørt, at man skal passe meget på at finde den rigtige (hvordan ved man i øvrigt det), da det kan udvikle sig utrolig negativt, hvis det er den forkerte. F.eks. hvis personen nu ikke sælger ret meget, og så melder sig syg 14 dage om måneden. Så skal jeg betale sygepenge, og der kommer ingen indtægt i den tid. Og er det en rigtig slem en, så udnytter personen 120 dages reglen, altså skal jeg aflønne personen (selvom han er på provision) i den tid uden at kunne opsige personen. Er der noget jeg kan gøre, ud over at være sikker på, at det er den rigtige jeg ansætter? Altså rent juridisk, eller skrive et eller andet i kontrakten? Eller ser jeg "spøgelser". Jeg vil jo meget gerne have en god forretning i mange år frem. Jeg håber mine spørgsmål er formidlet ok. Håber I kan komme med nogle gode råd og erfaringer. God aften. |
Jeg har selv været provision lønnet sælger før.
Vi indgik en aftale over tlf og mail og fik aftalt;
at jeg præsentere hans produkt/produkter for virksomheder og derved henviser kunden til ham.
Og så var handlen hos ham og færdigøres der.
Jeg fik så 35% af hvad der blev solgt for.
Jeg var ikke ansat i hans firma og der var ingen kontrakt eller underskrifter.
Bare ren arbejde for min side og provision løn sendes til mig fra hans side.
Det er dog ca. et ½ år siden jeg var det.
Men min arbejdsgiver ( hvis kan kalde ham det? ) han var også ret i tvivl i starten om jeg kunne levere varen i form at få kunder til ham. Men tvivlen kom mig til gode, da de første kunder blev henvist af mig og så gik det ellers fremad.
Men der har ingen kontrakt været omkring sygedom eller noget der, andet end jeg får løn for det de kunder jeg henviser køber for.
Igen for at været helt ærlig, var det ikke de helt store beløber.
Så det jeg prøver at sige, er at han lod tvivlen komme mig til gode og det var så positivt.
Igen mener jeg det en tidlid's sag, at din sælger ikke vil udnytte 120 reglen og være en doven pind.
Mvh.
Kristian Lim Andersen