Hej Kasper,
Det endte med at vi takkede pænt nej til tilbuddet. Både moralsk og lovgivningsmæssigt er det en gråzone.
Det lyder i mine øren som den helt, helt rigtige beslutning.
Der er også lidt tissen i bukserne for at holde varmen i de her aftaler, tror jeg. Altså fra et indholdsleverandørsynspunkt.
For retargeting-puljen kan jo genbruges via opsætning af en ny pulje. Sammenlignet med e-mail, så slipper man her for at prune i døde adresser, fordi cookiesne løber ud af sig efter det definerede tidsinterval.
Så teleselskabet ville have fået et fantastisk grunddatasæt at generere statistiske tvillinger baseret på lignede brugeradfærd, fx ved at retargete dem på search og display-netværket.
I et lille land som Danmark kunne man jo nærmest opdyrke den pulje til at dække alle i befolkningen, der har top of mind-behov for specikke mobiler, el. andet.
Man kan jo komme sindssygt lang ved at lave booleanske udelukkelseslogik ved at krydse to eller flere re-targeting lister.
Uh... Og det stiller mig ekstra skeptisk over for, om man som virksomhed skal dele adgang til Adwords- og Analytics data med fx sit mediebureau, hvis man bruger sådan et.
Jeg tror, vi som indholdsskabere skal holde tungen meget, meget lige i munden i forhold til de her mulighed.
Forr mediebureauerne lever jo af at sælge de her demografiske, psykografiske og intentionelle behovsprofiler til en rigtig go' pris.
Er det ok med dig, hvis jeg linker til den her
tråd?
Det juridiske og etiske kan vi evt. ta' senere.
Hvad angår det forretninsmæssige, så handler det jo om, hvem der høster værdien af alt det indhold, der bli'r produceret på
nettet af folk som dig og mig og andre. Hvor meget er der tilbage til dem, der skaber indholdet, når pr-bureauerne, mediebureauerne, search marketing-bureauerne, webanalysebureauerne, konverteringsoptimeringsbureauerne og alle de andre bureauer, der er vokset frem i en lind strøm har taget deres del af kagen.