Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

overførsel af penge fra et søsterselskab til et andet

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej. Står overfor at etablere en holdingkonstruktion. Har i dag et bageri som er personligt ejet. Dette omdannes til drifts-Aps ved skattefri virksomhedsomdannelse. Samtidig etableres ovenover et holding aps og et søsterselskab hvori jeg vil lave ejendomsinvestering i form af at købe aktier i et ejendomsselskab. Så langt så godt.
Jeg er dog i tvivl om følgende: Kan jeg problemfrit anvende positiv likviditet/overskud fra drifts-aps til at afbetale gæld i ejendomsselskabet. Hvordan foregår dette rent praktisk.  Skal pengene omkring holding eller kan det ske direkte ?

Håber på assistance.

Hilsen frank

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 20:11
Mener du kan låne på kryds og tværs, hvis du decideret vil overføre pengene, skal du nok udbetale dem som udbytte til holding, der så kan indskyde dem i ejendomsselskabet.
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:41
Det er korrekt men lån mellem de to selskaber skal undergives forrentning. Alternativet er at dirigere pengene op om holdingselskabet via skattefri udbytteudlodning og derefter kanalisere dem ned i søsterselskabet som kapitalindskud. Dvs. der skal udstedes nye aktier/anparter. Det får betydning for ejertiden. Der er fremsat lovforslag om at det skal være muligt at yde skattefri tilskud - dvs. ned -  i koncernforhold men den endelige udformning kendes ikke endnu

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:49
Tak for svarene - så blev jeg lidt klogere. Går i gang i denne uge med at omdanne.
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)