Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Drive dansk virksomhed fra Asien/Fillipinerne - hvordan er det? :-)

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Dear All,

Jeg overvejer kraftigt, at begynde at starte en Asiatisk virksomhed, på Fillipinerne - da jeg allerede har mange fulltime-freelancere der.

Men hvordan er det at driver en dansk virksomhed fra Asien?

Hvordan tager jeres danske kunder, at i sidder på Fillipinerne?

Når man nu har rigtigt godt engelske talende medarbejder på Fillipinerne, bør man målrettet finde Amerikanske og britiske kunder?

Jeg kender rigtigt mange på Fillipinerne, og har allerede god kontakt til Advokat, bogholder osv - og ja, min kæreste stammer også der fra :-) Dog har jeg mit første besøg til gode, senere på året ! :-)

Håber i har lyst til dele lidt ud af jeres erfaringer :-)

Dbh Jannik

Fra Charlottenlund
Tilmeldt 30. Dec 07
Indlæg ialt: 793
Fra  SurfMania Skrevet kl. 21:34
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Fra Amager
Tilmeldt 15. Jul 11
Indlæg ialt: 4
Fra  Emil Senius - Webkommunikation & Online Marketing Skrevet kl. 21:44

Hej Jannik

Vi er i samme branche. Jeg har ligeledes freelance folk siddende i Cebu. Har boet der de sidste 8 måneder, men er netop fornyelig vendt hjem til KBH igen.

At opstarte virks. på Fili er lettere sagt end gjort. Men hvis du har god kontakt til advokat så lad ham være dig behjælpelig. Hold ham dog lige lidt i ørerne, så han ikke bare skriver ekstra-timer på!

Fokuser på de kunder du har fra din målgruppe? jeg mener, skal du skifte kunder fordi du skifter medarbejdere? Filippinske ansatte er skam fine nok, men der kan også være bøvl og så er du langt hjemmefra mht. etik, moral og overenskomstregler. Baser ikke dine kunder udelukkende på de filippinske ansatte; du kan ikke regne med at alle ansatte er lige værdifulde for dig og dine kunder. Til tider, tværtimod!

Ellers er Fili verdens bedste land, med de smukkeste piger :-P

P.s. Nu har du vel mødt din kæreste før siden du ik har været i landet?

OI - Emilio

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:58

Emilio:
Vi er i samme branche. Jeg har ligeledes freelance folk siddende i Cebu. Har boet der de sidste 8 måneder, men er netop fornyelig vendt hjem til KBH igen.

Fantastisk! Tak for at du tager dig tid !!

Emilio:
At opstarte virks. på Fili er lettere sagt end gjort. Men hvis du har god kontakt til advokat så lad ham være dig behjælpelig. Hold ham dog lige lidt i ørerne, så han ikke bare skriver ekstra-timer på!

Tak for anbefalingen.. Jeg har brugt ham de sidste års tid til forskellige hemmelighedsaftaler med - og han er lidt dyr - men rigtig fair.. Jeg kender hans kone, så han har utroligt travlt med at holde sig gode venner med mig, da jeg har hjulpet ham en del omkring forholdne i Europa - så det er ikke altid at jeg overhoved får en faktura fra ham.. Men ellers får jeg altid tilbud skriftligt.

Emilio:
Fokuser på de kunder du har fra din målgruppe? jeg mener, skal du skifte kunder fordi du skifter medarbejdere? Filippinske ansatte er skam fine nok, men der kan også være bøvl og så er du langt hjemmefra mht. etik, moral og overenskomstregler. Baser ikke dine kunder udelukkende på de filippinske ansatte; du kan ikke regne med at alle ansatte er lige værdifulde for dig og dine kunder. Til tider, tværtimod!

Nej nej, de skal betjene mine nuværende kunder - men vil gerne vækste naturligvis ;) Men ja - vi bygger alt op om faste systemer, CRM og Redmine.. Så vi er rimelig fleksible når der er nogle der får lyst til at møde nye udfordringer.. Men pt har jeg 23 freelancere, og kun 1 har valgt at søge nye udfordringer det sidste år :-) Så det er jeg ikke så bange for. :)

Emilio:

Ellers er Fili verdens bedste land, med de smukkeste piger :-P
P.s. Nu har du vel mødt din kæreste før siden du ik har været i landet?

Haha, ja hun troede hun skulle være en klassisk au-pair i et halvt år og hjem og fortsætte med at studere, men jeg "kidnappet" hende istedet ;) Så vi bor pt i Malmö :)

Men hvordan er kulturen at leve i? Hvordan er landet at leve i, som en dansker? Mister man mange mobil-telefon opkald i Cebu/Manila? Hvor stabilt er strøm/internet i Cebu/Manila?

Har deres vandmængder, været til stor hindre i Cebu/Manila? :-)

Hvor svært er det at drive en fillipinsk virksomhed? :-)

På forhånd mange tak for svarne :)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:58

Casper Lohse:

Hej Jannik,

Det lyder rigtigt spændende. Jeg kan desværre ikke besvare dine spørgsmål, men jeg vil anbefale dig, at høre dette podcast, hvis du endnu ikke har hørt det.

Link: http://thorborg.tv/ivaerksaetter-i-thailand.html

Takker og bukker! Sidder og lytter nu :)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:10

Og hvad har du gjort mht Visa? :-)

Fra Amager
Tilmeldt 15. Jul 11
Fra  Emil Senius - Webkommunikation & Online Marketing Skrevet kl. 22:15

Jannik Hansen:
Haha, ja hun troede hun skulle være en klassisk au-pair i et halvt år og hjem og fortsætte med at studere, men jeg "kidnappet" hende istedet ;) Så vi bor pt i Malmö :)

Sådan, de er sgu også noget specielt de tøser. Har selv min egen godte dernede (med rygter om en lille en på vej) Cool, men må lige pt. undvære hende til min egen situation finder tilrette og jeg kan tage tilbage om et par måneder.

Jannik Hansen:

Men hvordan er kulturen at leve i? Hvordan er landet at leve i, som en dansker? Mister man mange mobil-telefon opkald i Cebu/Manila? Hvor stabilt er strøm/internet i Cebu/Manila?

Har deres vandmængder, været til stor hindre i Cebu/Manila? :-)

Hvor svært er det at drive en fillipinsk virksomhed? :-)

Kulturen er svær. Tag derned, forvent ik for meget og prøv det af. Der er fordele og ulemper, men kan på ingen måde sammenlignes med DK. De forguder dig fordi du er hvid og de udnytter dig af samme grund. Det er et stort skuespil og en lang labyrint som man skal finde sig til rette i. Men på trods af ludere og lommetyve, så kommer du hjem som en ændret person hvis du opholder dig lidt længere tid end bare på et 3-ugers turist-ophold.

Strømmen er ustabil, man kan leje sig ind steder hvor den er relativ stabil - koster mere self.

Internet kan fåes hurtigt og stabilt til dyre penge, tag derned og lav noget research det er bedste råd jeg kan gi. Er du i Cebu-området kan jeg give dig et par kontakter du kan starte med.

Vandmængderne er ikke værre end det vi så i KBH d. 2. juli...Haha...var lige kommet hjem fra et 3. verdens land som sagtens fungerer på trods af voldsomme skybrud og sidder man i København og helvede er løs i en uge efter og hele landet mister miliarder...Stof til eftertanke ;)

Hvor svært det er at drive? Kommer vel an på dine egenskaber til at begå dig i kulturen eller størrelsen på posen af penge du har med!

OI

Fra Amager
Tilmeldt 15. Jul 11
Fra  Emil Senius - Webkommunikation & Online Marketing Skrevet kl. 22:18

Når du kommer derned får det automatisk 3-ugers gratis visa...Så kan du forlænge det i "Immigration-office" derefter..Koster små 300 kr..Der kan du også få mere info om hvordan og hvorledes med fremtidige visa. 

Og husk endelig at du altid kan tage på weekendtur i Hongkong eller Singapore (Dog lidt dyre byer) og så er viaet forlænget med 3 uger igen når du kommer tilbage :)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:56

Emilio:
Sådan, de er sgu også noget specielt de tøser. Har selv min egen godte dernede (med rygter om en lille en på vej) Cool, men må lige pt. undvære hende til min egen situation finder tilrette og jeg kan tage tilbage om et par måneder.

Tillykke!! ;)

Emilio:
Kulturen er svær. Tag derned, forvent ik for meget og prøv det af. Der er fordele og ulemper, men kan på ingen måde sammenlignes med DK. De forguder dig fordi du er hvid og de udnytter dig af samme grund.

Haha, rigtigt godt beskrevet! ;) Det jeg har gjort nu, er at jeg for et halvt år siden har hyret en bogholder som er sindsyg dygtig, hende har jeg lært det meste nødvendige af den danske regnskabslovgivning, og laver faktisk 90% af mit danske regnskab.. Hende og så advokaten har lavet et ret realistisk budget, som min kæreste har godkendt - så det prøver jeg at holde.. Vi har allerede ansatte som freelancers, så jeg kender jo cirka deres prisniveuaer..

Emilio:
Men på trods af ludere og lommetyve, så kommer du hjem som en ændret person hvis du opholder dig lidt længere tid end bare på et 3-ugers turist-ophold.

Ja - det er lige præcis det jeg ikke vil... Jeg vil ikke være turist - når jeg nu har valgt at stifte familie med en Fillipiner, vil jeg se og opleve der hvor hun kommer fra - problemet er bare at man skal styre fornuften, og ikke være for venlig.. Fattigdommen er jo ret udbredt, og man er nødt til at beslutte at man ikke kan redde hele verdenen og er nødt til at fokusere på business..

Emilio:
Hvor svært det er at drive? Kommer vel an på dine egenskaber til at begå dig i kulturen eller størrelsen på posen af penge du har med!

Haha, vil hellere skabe en pose penge... Overvejer lidt at blive beskattet på Fillipinerne - med PEZA er det kun 5% - har du hørt om det? :-)

Emilio:
Er du i Cebu-området kan jeg give dig et par kontakter du kan starte med.

Det lyder godt :-) Har du mon skype? Du er meget velkommen til at add mig jannikhansen90

Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 167
Skrevet kl. 00:17
Side 1 ud af 2 (15 indlæg)