Vi er i samme branche. Jeg har ligeledes freelance folk siddende i Cebu. Har boet der de sidste 8 måneder, men er netop fornyelig vendt hjem til KBH igen.
Fantastisk! Tak for at du tager dig tid !!
At opstarte
virks. på Fili er lettere sagt end gjort. Men hvis du har god kontakt til advokat så lad ham være dig behjælpelig. Hold ham dog lige lidt i ørerne, så han ikke bare skriver ekstra-timer på!
Tak for anbefalingen.. Jeg har brugt ham de sidste års tid til forskellige hemmelighedsaftaler med - og han er lidt dyr - men rigtig fair.. Jeg kender hans kone, så han har utroligt travlt med at holde sig gode venner med mig, da jeg har hjulpet ham en del omkring forholdne i Europa - så det er ikke altid at jeg overhoved får en faktura fra ham.. Men ellers får jeg altid tilbud skriftligt.
Fokuser på de kunder du har fra din målgruppe? jeg mener, skal du skifte kunder fordi du skifter medarbejdere? Filippinske ansatte er skam fine nok, men der kan også være bøvl og så er du langt hjemmefra mht. etik, moral og overenskomstregler. Baser ikke dine kunder udelukkende på de filippinske ansatte; du kan ikke regne med at alle ansatte er lige værdifulde for dig og dine kunder. Til tider, tværtimod!
Nej nej, de skal betjene mine nuværende kunder - men vil gerne vækste naturligvis ;) Men ja - vi bygger alt op om faste systemer, CRM og Redmine.. Så vi er rimelig fleksible når der er nogle der får lyst til at møde nye udfordringer.. Men pt har jeg 23 freelancere, og kun 1 har valgt at søge nye udfordringer det sidste år :-) Så det er jeg ikke så bange for. :)
Ellers er Fili verdens bedste land, med de smukkeste piger :-P
P.s. Nu har du vel mødt din kæreste før siden du ik har været i landet?
Haha, ja hun troede hun skulle være en klassisk au-pair i et halvt år og hjem og fortsætte med at studere, men jeg "kidnappet" hende istedet ;) Så vi bor pt i Malmö :)
Men hvordan er kulturen at leve i? Hvordan er landet at leve i, som en dansker? Mister man mange mobil-telefon opkald i Cebu/Manila? Hvor stabilt er strøm/internet i Cebu/Manila?
Har deres vandmængder, været til stor hindre i Cebu/Manila? :-)
Hvor svært er det at drive en fillipinsk virksomhed? :-)
På forhånd mange tak for svarne :)