Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det uproblematisk at overføre en konsulent-aftale til et nyt firma ?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jan 10
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg har nu en enkeltmandsvirksomhed som netop har underskrevet en 2-årig konsulentaftale med et andet firma. Aftalen indeholder nogle forpligtigelser, hvoraf den vigtigste er at jeg forpligtiger mig til at arbejde ikke mindre en 400timer og max 900timer pr. år til en i kontrakten fastsat pris.

Jeg vil gerne her i efteråret starte et ApS (100% ejet af mig) og derefter lukke min enkeltmandsvirksomhed og vil derfor gerne "overføre" konsulentaftalen til ApS'et, inklusive alle ansvarsforpligtigelser mv.

Kontrakten giver mig mulighed for denne overførelsel, (Det står direkte at jeg har tænkt at gøre således) så der er ingen problemer med kunden - men er der noget jeg skal være opmærksom på i forhold til det skattetekniske ?

Min frygt er jo at jeg kommer til at svare skat eller andet af den værdi man skønner at kontrakten har... Er der nogen faldgruber i denne manøvre ?

Mvh

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1959
Fra  Vipindi Skrevet kl. 22:52

HenningGS:
Min frygt er jo at jeg kommer til at svare skat eller andet af den værdi man skønner at kontrakten har... Er der nogen faldgruber i denne manøvre ?

Jeg synes det vil være oplagt at vente med at gøre noget til efter årsskiftet, og så lave en skattefri virksomhedsomdannelse, så kommer dine aktiviteter automatisk over i dit ApS.

Det praktiske omkring det skal du have fat i en revisor til at hjælpe med, jeg har kun erfaring fra min egen omlægning for snart mange år siden.

/Brian

Tilmeldt 4. Jan 10
Skrevet kl. 22:57

Ja, jeg har tænkt på det men droppede det lidt igen, da jeg ikke har værdier i firmaet ellers. Jeg tænkte at det så var for "bøvlet"... (og dyrt)

Men du har ret. Det ville vel løse problemet. 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1959
Fra  Vipindi Skrevet kl. 23:17

HenningGS:

Ja, jeg har tænkt på det men droppede det lidt igen, da jeg ikke har værdier i firmaet ellers. Jeg tænkte at det så var for "bøvlet"... (og dyrt)

Men du har ret. Det ville vel løse problemet. 

Du skal også have værdierne for at starte en ApS "ved siden af", så det vil blive det samme.

Det er muligt det bliver lidt mere "bøvlet" med selve omlæggelsen, men det var min erfaring at det var væsentligt lettere at foklare, og dermed få accept af det nye cvr-nummer, hos leverandører og andre samarbejdspartnere. Helt konkret betød det at "det nye cvr-nummer" kunne overtage historik og samhandelsaftaler (herunder rabatter og andre fordele) fra enkeltmandsvirksomheden.

Du har vel andre opgaver/kunder en den enkelte der er i den omtalte kontrakt? Ellers får du problemer med Skat under alle omstændigheder, så vil de sikkert kalde det et ansættelsesforhold.

Stor hilsen
/Brian 

Tilmeldt 4. Jan 10
Skrevet kl. 23:53

Hej Brian

Jeg takker mange gange for dine svar, De 80tkr til ApS-stiftelsen har jeg klar i efteråret, og jeg kommer til at ligge dem under alle omstændigheder, da min enkeltmandsvirksomhed ikke har værdier for meget mere end et par tusinde kroner. Hvis jeg laver en skattefri virksomhedsomdannelse skal jeg vel udover de 80tkr regne med 15-20 tkr til revisor og advokat ?

Jeg driver en lille IT-virksomhed og har faktisk pt. kun den nævnte kunde. Jeg har ingen leverandører og der er egentlige ingen som har nævneværdige relationer til selve firmaet, men derimod til mig som person. Min nuværende kunde, samt tidligere, er ligeglad med hvilket firma de skal have fat da de "går efter manden". Det hænger sammen med at jeg primært tjener mine penge på at servicere et produkt som jeg (for snart mange år siden) selv har skrevet - et produkt som jeg altså ikke længere selv ejer rettighederne til, men jeg er stadigvæk den som kender produkt-koden bedst. (Hvilket er en enorm fordel for mig)

Så for at summere: Min enkeltmandsvirksomhed har i virkeligheden ingen relationer udadtil som har nogen værdi, det er alene mig som person der (for nogen) er interessant.

Med hensyn til det at være i et lønmodtagerlignende forhold til min nuværende kunde, så har du helt ret i at det kan udgøre et problem i forhold til SKAT. Jeg takker for din reminder. Jeg har med min (tidligere) revisor drøftet dette og han finder ikke anledning til at tro at SKAT vil komme til en sådan konklusion, dels baseret på at min timepris er noget højere i forhold til en fastansats men især fordi at jeg som oftest udfører mine opgaver på baggrund af afgivne tilbud hvorved jeg tager en væsentlig erhvervsmæssig risiko og derfor formentlig ikke vil blive vurderet som værende i et lønmodtager-lignende forhold. - Men han kan jo tage fejl.    

Mvh

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 01:42

HenningGS:

Nej. 

Enkeltmandsvirksomheden stopper både indtægt og forpligtelser. Selskabet overtager begge dele. Du betales løbende for arbejde udført men ikke for dét arbejde du engang udførte. Kontrakten har ingen værdi uden din indsats, så der er intet problem her.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 04:03

HenningGS:

skal jeg vel udover de 80tkr regne med 15-20 tkr til revisor og advokat ?

De 80.000kr er _ikke_ en udgift, så lad være med at beregne dem som sådan mere. Ydermere når du har enkeltmandsselskab så kan du endda stifte dit selskab med ubeskattede midler, derudover skal du under alle omstændigheder bruge en revisor for at afvikle dit enkeltmandsselskab samt starte dit aps ordentligt op ...

Alternativt kan du godt droppe revisor (og advokat) fuldstændigt og så bare betale de 15-20.000kr til skat istedet .. personligt foretrækker jeg at hyre en revisor for at være sikker på at skat få det som tilfalder dem, og kun det!

Tilmeldt 4. Jan 10
Skrevet kl. 10:06

Jeg tror at I gav mig svaret på alle mine spørgsmål og lidt til. Jeg takker mange gange. Jeg skraber de 80+tkr sammen og finder en revisor.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)