Hejsa Amino-venner! Jeg har været udsat for nogle tidligere hacker angreb på nogle hjemmesider, og vil nu på min kommende side have maximum sikkerhed. Derfor vil jeg høre om i kan hjælpe mig lidt omkring dette. Skal have taget backup , og have en hel del sikkerhed på min wordpress side. |
Hej Jonathan,
"Sikkerhed" er ikke bare noget man installerer ved hjælp af et WordPress plugin. Du sikrer dig ikke mod hackere ved bare at installere nogle plugins.
Du skal huske at hackere er kreative mennesker der nok skal komme ind hvis de ønsker det. Om det er igennem WordPress, eller anden vej er underordnet. For at forhøje sikkerheden ville jeg starte med at gøre følgende:
- Sørge for at dit software _altid_ er up-to-date. Gælder både WordPress kernen og de plugins du har installeret.
- Vælge en pålidelig host, der kører med nyeste software. Og generelt vælge et sted hvor sikkerhed er ligeså vigtigt som hastighed.
- Sikre din egen computer. Sikkerhed starter ved dig selv. Det nytter intet hvis alt på udbyderens er sikret, men et virus snupper koden til dit webhotel, og sender det videre til hackeren.
- Vælge forskellige og stærke passwords til administrationen, databasen, FTP-adgang og generelt til de forskellige indgange til dit site.
Backup ville jeg køre som periodisk job. Undersøg om din udbyder ikke tilbyder en automatisk backup funktion. Du kunne jo vælge at hente denne backup ned engang i mellem, eller på anden vis sende den til dig selv. Så er du også sikker på at have en kopi af din data hvis din host skulle gå ned el. lign. Backup plugins findes der massevis af.. Du skal bare huske at disse plugins som regel kun laver backup af selve WordPress installationen, og ikke af andet indhold, såsom mail mm.