|
Kære venner Dette er dagen, hvor regnskabssæsonen for 2. kvartal i USA skydes igang. (Alcoa er første virksomhed i aften). Det står helt klart for mig, at vi står midt i et globalt oliechok, som efter mine bedste overbevisninger vil ramme indtjeningen og fremtidsudsigterne for virksomhederne. Og så vil det gå op for aktørerne på markedet, at det er prissat ALT for højt. Og uden QE1 eller QE2 til at fylde "lette penge" i markedet og på den måde manipulere med kurserne, vil muligheden for et meget brat dyk på aktiemarkederne være tilstede. Ligesom vi så sidste år den 6. maj 2010 (efter ophør af QE1), hvor det amerikanske DOW faldt med mere end 1.000 point på under 20 minutter. Som jeg fortalte i mine indlæg sidst i juni, ville "dealerdrengene" med Fed i ryggen gøre alt for at forsvare 200-dages gennemsnittet. Dette blev gjort med et rally (stigning) på 8 børsdage, indtil vi fik arbejdsmarkedsrapporten i fredags, som var meget skræmmende læsning for dem, som tror på/fortæller os, at vi er midt i et ægte opsving. Investeringsbankerne er mestre i at foretage disse "pump and dump" manøvre, hvor de hver gang får lokket nogle "suckers" på limpinden. Husk på at disse banker tjener bunker af penge på dette system. Dette får mig igen og igen til at tænke: Hvad er det for en rolle vores banker bør have? Er de i markedet for at varetage deres kunders, dvs. vores midler? eller er de der for at tjene flest mulige penge selv, og ofte på bekostning af deres kunder? For mig at se er vi nu ved "Point of no return", og vi bør alle forberede os på en kraftig recession. Hvad har QE1 og QE2 gavnet? Ligeså snart den amerikanske regering havde lånt pengene, gav de dem til alle investeringsbankerne, som er de personer og virksomheder, der i første omgang sendte os ind i dette ødelæggende rod, vi har været vidne til de sidste 41 måneder. Med det samme de havde pengene, begyndte de igen at spekulere i råvare og aktier (ud fra tanken: hvor tjener vi flest hurtige penge?), og derfor er der nu bygget en giganstisk boble op, som vil sprænge. Når dette sker, vil Fed gøre alt for at redde sine banker, også selvom det koster en masse småsparer deres penge. Så mit bedste råd er, hvis du stadig sidder i disse markeder: Kom ud NU! Bliv ikke en af de "suckers", som kommer til at sidde tilbage, fuldstændig "kørt over". Vi ser også et Europa og ECB som ikke har formået at inddæmme krisen i Grækenland og smitten spreder sig nu hastigt. Domino-brikkerne falder hurtigere og hurtigere. Vi står med et Kina, som har mistet kontrollen med deres inflation, og fødevarepriserne eksploderer lige nu. Afmatningen er blevet tydelig for enhver, og samtidig sidder de med amerkanske statsobligationer for ca. 1.200 millarder dollars, som svarer til 26% af USA's gæld på disse poster, så Kina kan diktere meget, når de ønsker dette. Boligmarkedet i Kina falder drastisk og gælden hos de lokale kinesiske regeringer er på samme niveauer som mange af de værste tilfælde i vesten. Når først boblen sprænger, så vil der ikke være tid til at reagere. Alle vil på dette tidspunkt ud af den samme lille og smalle dør, så der bliver trængsel. Vær opmærksom. Forvent det bedste - forbered dig på det værste. Kh. Jens L. More
|
Sjældent er jeg stødt på så opmuntrende læsning...
Det glæder mig, at jeg med bekymring kan gå fremtiden usikkert i møde!
Du har retfærdiggjort min selvmedlidenhed. Tak!
:-)
Bliv gratis medlem