I forbindelse med et nyt projekt jeg er i gang med at starte op, vil jeg gerne vide lidt mere om målgruppen. Jeg har derfor overvejet at lave en undersøgelse baseret på telefoninterviews med tilfældigt udvalgte respondenter, hentet fra telefonbogen. Undersøgelsen bliver altså lavet på samme måde som de store analysebureauer gør det (fx Gallup m.fl.). Og nu er det at jeg tænkter; Hvis Gallup må ringe ud og spørge folk, så må jeg vel også. Eller må jeg? Vil helst ikke karambolage med persondataloven, dørsalgsloven eller en anden lov jeg ikke er bekendt med, så nu spørger jeg jer, kloge Aminoer. Er det tilladt at ringe ud til tilfældige danskere for at lave en telefonbaseret målgruppeanalyse? |
MÃ¥lgruppeanalyse pr. telefon - Er det tilladt?
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
- 1
Men der er vel en række praktiske ting som skal tages i betragtning. 1. Der skal jo en relativt stor mængde data til for at man får et dækkede billede af befolkningen, er det ikke en 1100-1200 man siger. Det er en relativt stor opgave at tage på sig som person 2. Er der ikke tidligere blevet stillet spørgsmål ved troværdigheden af tlf undersøgelser. Jeg mener at kunne huske at det er blevet påvist at folk har en tendens til at lyve sig "bedre" i tlf inteview end de i virkeligheden er. Så der skal nok tænkes en del over hvad det er der skal spørges om. Hvis det er noget personfølsomt (fra indkøbsvaner over familieforhold til sundhed) tror jeg der skal regnes med en temmeligt stor usikkerhed. Har du overvejet at indsamle dine data på en anden måde, online spørgeskeamer eller "live" interviews? Jeg tror begge de to muligheder vil give en mere præcis/kvalitativ mængde data end du kan få via telefonen. Det var så lige mine 2 cent. Mvh Peder |
Da jeg i mit firma netop arbejder med offlinemarkedsføring til onlinevirksomheder giver det en alt for stor usikkerhed at lave undersøgelsen på nettet, da sådan en undersøgelse vil blive besvaret af en bestemt type netbrugere som ikke ligger inden for den målgruppe jeg vil undersøge. De spørgsmål og temaer jeg vil komme ind på i undersøgelsen, er respondanternes brug af internettet, deres indkøbsvaner og deres påvirkning af forskellige former for markedsføring. Jeg vil derfor karakterisere spørgsmålene som værende ikke-følsomme (at de undlader at fortælle om deres porno-surfing ødelægger ikke undersøgelsen ![]() Live-interviews eller fokusgrupper, er jeg bange for ikke vil give et dækkende billede af den målgruppe jeg undersøger, da målgruppen er meget bred og med meget få fællestræk (Det som definerer målgruppen er deres internetvaner). Men jo, du har ret i at det vil være et kæmpe arbejde at stå for dataindsamlingen ene mand. Resultaterne skal dog først benyttes om 3 måneder og jeg regner derfor med at det kan lade sig gøre hvis jeg allierer mig med et telefoninterview-freelancere (aka. et par venner der har mod på at hjælpe mig ![]() |
Hej Thissel Det er tilladt for dig at ringe til private og gennemføre en markedsundersøgelse. Du behøver i dit tilfælde ikke at ringe til 1000 personer, men kan nok nøjes med ca. 200. Det er dog vigtigt at huske at du ikke må sælge noget til privat-personer. Altså ikke noget med at stille 20 spørgsmål for så bagefter at spørge om de kunne tænke sig at være medlem.... eller købe......bl.a bl.a Du kan jo altid kontakte os, hvis du til sidst bliver træt af at sidde og ringe til private og forstyre dem i middagen eller den vigtige fodboldkamp ![]() Held og lykke |
Jeg er helt på det rene med at jeg ikke må sælge dem noget, det er heller ikke min hensigt. Resultaterne fra undersøgelsen skal bruges til at optimere en række annoncørers markedsføringstiltag mod målgruppen. jeg ikke tror, men VED, at jeg bliver træt af at sidde og ringe rundt til folk midt i deres aftensmad, men ud fra hvad jeg har fundet frem til, er det langt udenfor vores budget hvis vi skulle få et analysebureau til det. Hvor meget ville de ca. koste at få jer til at ringe ud til 200 mennesker og stille dem ca. 30 spørgsmål (inkl. de demografiske)? |
Jeg vil tro at det koster ca. 75 - 100 kr. pr gennemført interview. Men det kan nok variere meget fra bureau til bureau. Hvis det er noget du på et tidspunkt går i stå i, så send mig en pb / mail så skal jeg udarbejde et tilbud til dig. |
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)