Hej Aminoer! Langt om længe er der endelig kommet en behandlingsmulighed for hjemvendte soldater der lider af posttraumatisk stress og traumer. Hjemmesiden hedder: HjemvendteSoldater.dk og udbydes af Innovi Danmark. På hjemmesiden kan man læse om kurset og dets formål og mål samt tilmelde sig. Jeg har selvfølgelig selv været ind over hjemmesiden og stået for denne del, men mener helt bestemt det er værd at bringe budskabet videre! Noget kritik af konceptet er jo som altid velkommen :) If you like - Share! |
Hej Lasse
Jeg forstår ikke hvad jeg som tidligere udsendt skal have ud af kurset. Jeg er usikker på indholdet og jeg er usikker på hvem der egentlig står bag.
Sprog:
Der er mange floskler og sætning som ikke betyder noget. Eksempel:
Vores opgave består i at tilbyde soldater, som er vendt hjem efter at have været udsendt til militære missioner rundt om i verden, hjælp.
-> Den lange indskudte sætning tager pusten helt fra teksten - og fra læseren. Hvad med:
Vi hjælper tidligere udsendte til en bedre hverdag
Den slags går igen andre steder:
Målet er, at deltageren efter endt kursus skal have en værktøjskasse med redskaber, som fungerer for den enkelte i hverdagen. Fordelen ved disse redskaber er, at de vil være medvirkende til at forebygge stresssituationer i hverdagen og soldaten vil lære at håndtere uforudsete situationer på en konstruktiv og resursefuld måde. Dette skal medvirke til et voksende kvalitativt liv.
-> På kurset får du konkrete redskaber til at håndtere og forebygge stress.
Ordet traume vil jeg opfatte som fysisk... valg af det ord undrer mig.
Sagt på en anden måde; I skriver i et helt andet sprog end det jeres målgruppe taler.
Indhold:
Jeg kan ikke genfortælle hvad indholdet af kursus er efter at have læst beskrivelsen. Der er masser af "hurra-ord" - men jeg får ikke rigtig svar på hvad indholdet er.
Om jer
Paul Erik Planitzer er det eneste navn der bliver nævnt. Ellers er det bare "vi". Jeg kan ikke se hvem vi er - og når jeg googler efter referencer finder jeg ingen (omend I har 12 års erfaring). Det gør mig utryg.
Andet
Referencen på forsiden til Jyllandsposten synes jeg er sjov. Jeg møder også de artikler ude til mine foredrag. Jeg er endda selv blevet spurgt om jeg selv bor i skoven. Hvis jeg husker ret så var det noget med 8 tidligere udsendte som boede i skovene. Ud af 25.000 udsendte. Jeg plejer at sige at jeg er vokset op i Nykøbing F. Der bor ca. 25.000 mennesker. Ud af dem kan jeg også finde 8 som falder uden for kategori.
Jeg tænker, at I bør undersøge hvor stor målgruppen egentlig er. En undersøgelse fra mit hold i Afghanistan viser at 5% af os kan få stillet diagnosen PTSD 6 måneder efter udsendelsen (og ca. 2% af os inden vi tager afsted).
Der er 1500 udsendt om rådet - det er ikke en stor målgruppe I har.
Anbefalinger
- Lær jeres målgruppe at kende og lav så et produkt som der passer til dem i stedet for at få en målgruppe til at passe til et produkt. Tre steder i landet ligger der veteranhjem. De er døgnåbne. Tag derned og tal med soldaterne.
- Beskriv i detaljer hvad jeg får ud af at deltage i kursus
- Være åbne om kursusudbyderne og deres baggrund
Håber du kan bruge det.