Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken uddannelse følger man i en tøjbutik?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Jyllinge
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Jeg ligger i overvejelser om at starte en tøjbutik sammen med en kammerat. Han har langt den mest praktiske erfaring fra butiksverdenen, mens min er behersket (nærmest ingen).

Jeg overvejer dog, hvilken uddannelse personer, der starter i tøjbutikker får? Altså dem, der starter som elev o.lign. Egentlig efterlyser jeg, om det er noget, som jeg måske kan tage, uden desideret at være en del af butikken i det daglige. Herunder også, hvor lang tid tager det? hvilke elementer indgår der? hvor meget er man "på skole"? findes der en form for "samlet uddannelsesinstitution? og ting i den boldgade! Er naturligvis godt klar over, at en del praktisk erfaring vil være påkrævet, men min primære gang vil ikke være i forretningen, da jeg mere "står i kulissen" som administrator og mange andre ting.

Men jeg vil bare gerne have en grundlæggende viden om, hvad der sker, hvilke ting det hele handler om, så jeg også eventuelt kan springe til og/eller sætte mig ind i de problemstillinger, der måtte opstå. Ikke mindst hvis min kammerat skal på ferie, blive langtidssyg eller andet.

Lad mig høre fra jer derude!

Tilmeldt 4. Aug 10
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 10:34

Hvis man er elev i en tøj butik, så har man som regel taget HG på en handelsskole, og så fælger man et efterfølgende elevforløb, på samme handelsskole.

Men hvis du skal eje tøjbutikken, så er det bedre med HH på handelsskolen. Idet der er mere økonomi. Hg er mere decideret butiks arbejde - bla. dekoration af vinduer og lignende.

Fra Jyllinge
Tilmeldt 31. Mar 11
Skrevet kl. 10:55

Tak Lene

Jeg er skam godt i gang med en HD, så det virksomhedsmæssige begynder jeg at have godt styr på. Har også taget HHX i tidernes morgen. Er uddannet bankmand og har arbejdet i den finansielle verden i lidt over 12 år.

Det jeg egentlig var ude efter er, om man som elev i en tøjburtik går på noget mere specifik uddannelse, der hander noget sådan noget som

-hvordan stoffer reagerer i vask?

-hvordan de skal behandles (strygning, vask, opbevaring, slitage sv.)?

-hvad sker der med farven i tøjet osv.

Så jg har noget praktisk og jordnær viden omkring de ting, som jeg trods alt kommer til at blive en stor del af. Ved du om man går på skole i den slags?

Jeg har nemlig tidliger haft en kæreste, der var i et møbelhus. Og der ved jeg at en del af uddannelsen var, at de tog afsted på nogle "kurser", for f.eks. at lære om materialerne, hvordan de virkede hvordan man skulle behandle dem osv.

Tilmeldt 4. Aug 10
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 00:33

Hvis det er de ting du nævner så skal du nok lede efter et mere specifikt kursus.

De generelle elevuddannelse til at stå i butik, den gælder jo for en hvilken som helst butik, om det er en der sælge møbler, tøj eller hobby artikler.

Men hvis det er så spørg evt jeres grossister, om de har noget informations kursus/vejledning, om deres produkter. Det ville være mit bedste bud.

Fra Søborg
Tilmeldt 14. Oct 10
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 00:55

Butik uddannelsen munder ud i Salgsassistent, med speciale i: tøj, maling, vin ect

Så ja, man kommer på nogle skole/kursus ophold. Men hvor og hvordan ved jeg ikke. Der skal du have fat i en tøj kyndig, eller endnu bedre. Opsøg dem som har med uddannelsen og gøre.

Det professionelle Malerarbejde kræver viden !

Malerfirmaet Nicolaj Larsen

Fra Jyllinge
Tilmeldt 31. Mar 11
Skrevet kl. 13:00

Hej folkens

Tak for meldingerne. Jeg har netop tænkt de samme ting som jer, men har simpelthen haft så svært ved at finde frem til noget information omkring det. Måske det ender med at jeg må traske ind i en tøjbutik i den lokale gågade og spørge dem  Wink

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)