Jeg står og skal til at studere i Århus, og derfor står jeg med et spørgsmål der lyder om det er smartest bare at tjene 40k. op på ens frikort, hvor man ikke betaler skat udover AM-bidrag?
Mit andet spørgsmål lyder om ens SU bliver beskattet med normal skat efter man har brugt sit frikort op? og hvordan er det med at tjene penge ved siden af SU?
Der har været en del skriverier i pressen om SU og skat, Skat ville gøre en indsats overfor studerende, der ofte får restskat, fordi de bruger frikort både på SU og arbejde. Prøv at spørge Skat, eller du kan altid få din arbejdsgiver til at ændre din skatteprocent.
MVH Kirsten
PS: Linket var det første der kom frem ved en søgning på Skat + SU
Jeg står og skal til at studere i Århus, og derfor står jeg med et spørgsmål der lyder om det er smartest bare at tjene 40k. op på ens frikort, hvor man ikke betaler skat udover AM-bidrag?
Mit andet spørgsmål lyder om ens SU bliver beskattet med normal skat efter man har brugt sit frikort op? og hvordan er det med at tjene penge ved siden af SU?
Jeg har ledt på skats hjemmeside, men uden held.
Dbh Mads
Det du omtaler her med ca. kr. 40.000 er det såkaldte personfradrag, som vi alle har som en skattefri bundgrænse for indkomst, dog undtaget AM-bidraget på 8% (bruttoskatten).
Det er logisk, at der i tilfælde af indkomst på samme størrelse, så er personfradraget opbrugt, hvorfor en eventuel udbetaling fra SU eller andre vil bevirke et direkte skattetræk uden fradrag.