Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

det'' sku da utroligt- daginstitutioner

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Gjerlev
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :
jeg har i løbet af den sidste uge besøgt tre gode kunder, børnehaver, ikke bare standardbørnehaver, men steder jeg har kendt længe. de har været kendetegnede af et højt fagligt niveau, vissioner for hvad de vil at ungerne skal foretage sig og hvad de skal lære, sanse og opleve.

i alle tre tilfælde er de ramt af besparelser som følge af kommunalreformen, ikke noget med at de skal kvitte en pause eller spare et eller andet væk der kan rationaliseres eller gøres bedre, det havde de i forvejen gjort i disse tilfælde, fordi de alle tre steder i princippet er iværksættere, på deres faglighed, forståelse og indsats.

næ 8 personer til at passe 60 børn, fravalg af alle ture ud af huset, underbudgetering på simple ting som el vand og forsikringer, så de ikke har en chance for at holde budgettet mm.

og nye tiltag, vissioner ideer til at fremme ungernes udvikling, det må blive en anden generation.

jeg synes sku det er utroligt at vi, i et samfund der aldrig har været rigere, kører de overordnede beslutninger som om jorden går under om et år, og det kun handler om at erhverve så meget lir som muligt inden lukketid. hvem f... skal betale vores plejehjemsophold når ungerne kommer ud af børnehaven uden at være stimuleret til en tanke.

et gennemsnisbarn opholdr sig ca. 4800 timer i børnehaven, det er altså længe, blandt mennesker uden mulighed for udvikling.

der vil ganske givet være mange der mener at det er et spørgsmål om nødvendig prioritering, det er jo blevet det mantra man hælder ned, hver gang man skal bruge en undskyldning for at vedtage åbenlyst idiotiske demokratiske beslutninger. det er bare ikke godt nok.

der er sikkert også nogle der vil påstå at det er brødnid fra min side, jeg fik jo ikke solgt noget. det er det ikke, vi har rige´ligt at se til, men det piner mig personligt og fagligt at vi kan være så tilbundsgående uambitiøse på de næste generationers vegne.

jeg er ikke ude i et ærinde med at skyde på  regeringen, de gør det ganske vist umådeligt uambitiøst og dårligt, på hele børneområdet. den sørgelige kendsgerning er bare at det ikke ser ud til at opositionen har et bedre bud, det bedste bud pædagogernes fagforening kan stille op med er en eller anden 55 årig med et papskilt hvor der står - kan i undvære mig!!!

ja gu ka'' vi det det er jo ikke hende det handler om

jeg sidder lige nu og spekulerer på hvilke metoder der skal få danmark til at være en smugle vissionært, det kan være jeg kommer til at tænke længe.

MBC
Tilmeldt 9. Feb 06
Indlæg ialt: 407
Skrevet kl. 10:33
Helt enig Mogens

I min søns vuggestue, har vi fået reduceret vores rengøringsbudget med 25 % af kommunen, da vi ikke ville være med til at udlicitere rengøringen, men beholde vores eget rengøringsfirma.

Årsagen til dette skal findes i, at vi har talt med en del andre vuggestuer, som har problemer med det rengøringsselskab, som der er indgået aftale med mellem kommunen og denne virksomhed.

Men der var fuldstændig valgfrihed. Vi kunne sagtens beholde vores nuværende selskab, men så fik vi reduceret med 25 % eller tilslutte os aftalen med kommunens rengøringsselskab.

Jeg forstår simpelthen ikke, at der er vælgertilslutning til disse beslutninger fra kommunens side, så jeg har tænkt mig at stritte så meget imod, som jeg nu kan.

Tilmeldt 25. Jun 06
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 12:23
hej alle

jeg må bedrøve jer

jeg er tilfreds vores børnehave får flere penge i år

og tingene fungere perfekt

vores yngste datter skal til at starte samme sted

vi har været heldige med

at vi først har haft den samme dagplejer og nu den samme børnehave som vi mener er køges bedste

Tilmeldt 26. Mar 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:05
Hej Mogens

Ja det er da sørgeligt med alle de besparelser. Problemet er at det ikke er regeringen der har noget som helst at gøre med daginstitutionerne. Regeringen giver en fast sum penge til børnene, som kommunen så skal administrere. De fleste gange går pengene også til børnene. Men op til kommune sammenlægningen har de fleste kommuner fyret kassen af - og nu skal regningen betales. I kommunernes budget bruger børnene ca 50% af pengene, så når der mangler penge, ja så spare de da bare på børnene.

Jeg er selv med i bestyrelsen for vores lille selvejende skovbørnehave - vi skal også spare, men kun fordi vi havde en leder der fyrede kassen af uden at tænke på indtægterne. Vores betaling fra kommunen er den samme. De penge fra kommunen er faktisk nok til at drive en børnehave fornuftigt.

Så mit råd er: Hvis man er utilfreds med sin børnehave kan men lave sin egen efter den paragraf der hedder L400. Man skal have en bestyrelse og ansætte en daglig leder. Jeg tror at man kan starte op med ca 2-4 timer om ugen i de første par måneder. Det er ikke noget man bliver rig af, men man kan på fornuftig vis få afprøvet en masse iværksætter drømme. Det koster ikke personligt penge og der er en masse gode bremseklodser der sikre at det ikke løber løbsk.

Hvis vores børnehave havde været efter L400, istedet for selvejet, havde vi kunne undgå mange problemer med manglende økonomisk styring.

Men hvis du vil være visionær - så start din egen børnehave, det lærer børnene også noget af.

Fra Gjerlev
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 18:12
Hej henrik

jeg føler egentlig ikke at jeg skyder på regeringen, det er jo bare dem vi sætter i spidsen for vores fælles holdning til tilværelsen.

det der skræmmer mig er at vi, som befolkning vælger at bruge enorme summmer på at klæde ungerne ud som små stjerner, for at sende dem et sted hen, f.eks en børnehave, hvor midlerne ikke rækker til at behandle ungerne somom, de skal udvikle sig til en kommende generation af mere kompetente mennesker, end deres forældre. fremskridt er jo bla. at børn er klogere og mere visionære end deres forældre.

det blir de sku ikke af at være opmagasineret.

jeg er på ingen måde utilfreds med den skole og institution som vores 4 unger går på, de gør det såmænd udemærket. det jeg er imod er at vi ikke, som samfund kan magte at lave plads til at nogle af dem der er virkeligt dygtige, kan komme til at udfolde sig også selvom de er offentligt ansatte.
med hensyn til selv at lave en institution, så tror jeg det ville være aldeles synd for ungerne,- jeg har det klart bedre med at udvikle leg i samarbejde med institutionerne og på den måde udbrede lidt ambitioner. en holdning eller ide er jo ikke meget værd hvis man ikke kan formidle den som første led i en kæde af formidlere.

MBC
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)