Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår er jeg foredragsholder?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 22. Apr 11
Indlæg ialt: 186
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

jeg har et lille spørgsmål i forbindelse med min tur til afrika i indsamlings henseende...

Da jeg for nogle uger siden præsenterede turen for en familie og deres venner ( som jeg selvfølgelig kendte ) Kom de til at snakke om at jeg måske skulle overveje at begynde at holde foredrag om min tur til malawi, dette ville jeg så samtidig kunne bruge til at få folk til at støtte min indsamling, og derved får vi selvfølgelig alle sammen noget ud af det.

Men jeg har lige et par spørgsmål omkring emnet: foredragsholder..

1. Jeg er blevet spurgt om jeg vil forælle om turen til en efterskole, kan jeg tage betaling for dette?
  2. Hvornår kan jeg kalde mig for foredragsholder?
  3. hvornår er det i det hele taget "tilladt" eller "velset" at tage penge for det?
  4. hvad hvis de penge jeg får for at holde foredraget går til indsmalinge, er det så mere velset?
  5. hvad hvis de ikke gør men jeg selv tjener penge på det?

Jeg håber meget på at få opklaret alle mine spørgsmål.

I må alle have en fantastisk aften.

Mvh.
Alexander

"Mit eneste problem er at jeg ser muligheder over alt, det er hektisk..... Nej det er faktisk også en mulighed"

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 22:25
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Alexander,

Jeg vil anbefale dig at se nærmere på http://one2speak.dk/ og hvis du har mulighed for det, så tag til Anders' inspirationsdag d. 30. august.

At holde foredrag er et fag, som indeholder mange discipliner, og det er rigtig fedt hele tiden at udvikle de enkelte dele.

I forhold til dine spørgsmål, så vil det højst sandsynligt være dig selv, der har svarene. Men overordnet vil jeg da sige, at hvis du giver værdi til dit publikum, så kan du selvfølgelig tage penge for det. Og hvad du bruger pengene til, mener jeg, er din egen sag.

God fornøjelse med det hele,

Bedste hilsener

Tommy Krabbe

Hej med dig :-)

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 22:28

hov, og i forhold til dit overordnede foredrag vil jeg sige, at man er foredragsholder, når man holder foredrag. Her er begge ord vigtige. For det første skal man rent faktisk være ude og HOLDE foredrag (og ikke bare noget, man gerne vil), og for det andet skal det være FOREDRAG man holder - og ikke undervisning, forelæsning, standup osv.

Håber det bragte dig lidt tættere på et svar :-)

Hej med dig :-)

Fra Odense
Tilmeldt 22. Apr 11
Skrevet kl. 22:30

Hej Tommy

Tusind tak for dit svar, jeg har gemt linket og kigger nærmere på det i morgen.

Jeg er klar over man selv sætter mål for dette, det var i henhold til at jeg så ville bruge foredrag som en del af min indsamling, og samtidig profilere indsamlingen samt selvfølgelig mig selv.

Mvh.
Alexander

"Mit eneste problem er at jeg ser muligheder over alt, det er hektisk..... Nej det er faktisk også en mulighed"

Fra København
Tilmeldt 15. Aug 10
Indlæg ialt: 364
Fra  Søren Sjøgren, foredragsholder Skrevet kl. 22:35

Hej Alexander

Du er foredragsholder, når du selv vælger at kalde dig det.

Mange af dine spørgsmål handler mere om dig selv end om dine potentielle kunder. Ja, du kan godt tage penge for at holde foredrag, men lad mig prøve at beskrive hvordan jeg selv kom i gang:

Jeg startede med at holde en masse gratis foredrag for at prøve mig selv og mit materiale af. Jeg kunne måske have taget penge for det allerede fra starten, men følte ikke selv at det var "lovligt". På et tidspunkt var jeg så sikker i mit materiale at jeg begyndte at tage penge for mine foredrag - og nu skete der noget mærkeligt; antallet af bookinger strøg i vejret.
De store foredragsholder tager endog mange penge for et foredrag - men bag dem ligger også timevis af erfaring og afprøvning af deres materialer. Du må selv bestemme hvilken hylde du skal starte på.

Hvad med at vende det hele lidt på hovedet:

• Hvad er formålet med dine foredrag? Hvis antallet er afgørende, så kan det pege på at holde prisen nede
  • Hvor mange foredrag ønsker du af holde - det kan du regulere med prisfastsættelsen.

Jeg startede med et brændende ønske om at give folk en indsigt i hvordan krigen ser ud for soldaterne på jorden - det kørte jeg gerne et par hundrede KM for at tale om - mod at få to flasker rødvin som tak. Den ild optænder mig stadig. I mellemtiden er jeg bl.a. blevet gift og far - min tid er blevet mere værd - det gør at jeg ikke tager til Jylland for to flasker rødvin. Og så har erfaringen samtidig gjort mig til en markant bedre foredragsholder end jeg var da jeg startede i 2009.

Prøv at tage et kik over på Anders Gisselmanns blog. Der kan du finde masser af inspiration til foredragsvirksomheden. Jeg kan desuden varmt anbefale hans inspirationskursus for nye foredragsholdere. Det er et godt sted at starte - uanset om man har erfaring med at tale eller ej.

Fra København
Tilmeldt 15. Aug 10
Fra  Søren Sjøgren, foredragsholder Skrevet kl. 22:38

^dvs næsten det samme som Tommys svar :)

Fra Odense
Tilmeldt 22. Apr 11
Skrevet kl. 22:46

Hej Søren

Jeg har sgu altid være glad for at se dine svar her på amino.dk og nu hvor jeg selv har fået et rigtig godt og fyldestgørende svar er jeg blot endnu mere imponeret.

Du giver i stor stil mere end man forventer og det skal du have stor tak for.

Som jeg også skrev til Tommy så har jeg gemt linket og vil kigge på det i morgen.

Jeg er meget i tvivl om hvordan jeg vil have det til at hænge sammen, men jeg kunne godt forestille mig at gøre på samme måde som du, altså starte i det små, men grunden til jeg er så mege ti tvivl om det her med pengene, er jo også at min fortjeneste skal gå til indsamlingen.

Nu melder sig et helt nyt spørgsmål i mit hovede, nemlig om jeg så bør få et CVR-nummer hvis nu det går hen og bliver en stor ting? her taler vi selvfølgelig langt ude i fremtiden.

Mvh.
Alexander

Fra København
Tilmeldt 15. Aug 10
Fra  Søren Sjøgren, foredragsholder Skrevet kl. 23:00

Alexander M. Andersen:
Jeg har sgu altid være glad for at se dine svar her på amino.dk og nu hvor jeg selv har fået et rigtig godt og fyldestgørende svar er jeg blot endnu mere imponeret.

Tak - det er flotte ord.

Det er langt fra sikkert at du skal have et CVR nummer. Der er visse ydelser der er fritaget for moms. Her opstiller man bare et simpelt regnskab med indtægter på den ene side og udgifter på den anden. Overskuddet indberettes du som b-indkomst.
Læs mere i momslovens § 13 eller søg på Google. Anette Sand fra Regnskabsskolen har vist også lavet et blogindlæg om foredragsholdere og moms.

En af de bedste investeringer jeg har foretaget mig som foredragsholder var da jeg hyrede en revisor. Jeg bogfører selv, og så gennemgår revisoren regnskabet og indberetter til SKAT. Han sikrer at jeg hverken betaler for lidt eller for meget i SKAT.
Jeg bruger Jacob fra Eye-revision

Men se hellere at komme ud for at holde nogle foredrag - så kan du få alt det andet her på plads senere. Det vigtige er at finde ud af om du gider foredragene og om markedet gider dig.

Søren

Fra Odense
Tilmeldt 22. Apr 11
Skrevet kl. 23:05

Jeg vil se at komme igang.

Det første "foredrag" holdes for en rotary* i Odense sammen med min varehuschef..

Resten vil jeg så foretage af mig selv, og derefter finde ud af om markedet gider mig, og om jeg selv kan bære opgaven...

Endnu engang tusind tak.

Mvh.
Alexander

Fra københavn
Tilmeldt 20. Feb 07
Indlæg ialt: 561
Skrevet kl. 23:13

Hey Alex ( På Amino ! )

Start i det små, test det af og indsaml nogle penge. Dernæst har du nemlig ret i, at man ikke kan tage penge for at snakke om velgørenhed.

Når du så har lyst til at tale om et andet emne, hvor du gerne vil tjene penge. Så har du allerede en kundebase + en god portion erfaring.

Jeg startede f.eks. med at gi gratis foredrag, for så dernæst at tage mig betalt. Men den kobling tror jeg var vigtig.

PS. jeg har et foredrag på en HHX i Aarhus starten af august - du kan kig forbi:D

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)