Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kunde i Thailand, skal han betale moms?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 19:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal sende en regning til en kunde i Thailand. Skal han betale moms?

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 19:57
Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 20:40

Produktet er et webhotel der ligger på et .com domæne og sælger rejser (på dansk) til Thailand, kundens firma er i Thailand ... eller Firma adressen er ihvertfald, ved ikke hvordan man verificerer et Thailandsk firma?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 00:06

Hvis ydelsen leveres her i Danmark, så skal der også tillægges moms.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 00:37

Hvordan definerer man hvor et webhotel er leveret? Han sider i Thailand og uploader ting til det og vedligeholder sitet, men hans brugere går ind på det fra Danmark ... Data ligger fysisk i Danmark ... Jeg syntes faktisk ikke den er helt tvetydig?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 11:23

Jeg vil tro, at når serveren står i Danmark, så er ydelsen også leveret i Danmark, selvom serveren kan tilgås fra udlandet, og der anvendes et .com domæne.

I det beskrevne tilfælde er websitet ligeledes på dansk, så jeg er ret sikker på, at SKAT også vil betragte leveringsstedet til at være i Danmark, selvom din kunde bor i Thailand.

Det kunne eventuelt være værd at bruge 300 kr. på et bindende svar fra SKAT. Måske din kunde vil acceptere at betale halvdelen?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:16

Der ligger et par domme/kendelser, hvoraf denne: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=398848&chk=203614#pos nok fortæller mest. Den handler om reklameydelser (bannerreklamer), men det er den samme bestemmelse, dit webhotel falder ind under.

Landsretten udtalte, at der skulle lægges vægt på stedet for den faktiske benyttelse eller udnyttelse - og ikke den økonomiske udnyttelse. Altså hvor den der tjener pengene på siden, hører hjemme.

Når vi taler om en dansk server, med et dansksproget indhold, er der ikke nogen tvivl om, at siden retter sig mod danskere. Jeg mener dermed heller ikke, at der kan være tvivl om, at udnyttelsen er i Danmark.

Se også SKM2007.82.LSR og SKM2007.161.LSR, der kan anvendes modsætningsvist, hvor Landsskatteretten ikke mente ydelserne blev udnyttet i Danmark. I begge sager var der tydelige indikationer på, at ydelserne rettede sig mod udlændinge.

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:47

@ Lars,

Nu kan vi jo ikke have at Mikkel mister sine kunder fordi momsen pludslig bliver en ekstra udgift.  Er det ikke nok at Mikkel har en begrundet overbesvisning om at hans kunde er hjemhørende i Thailand og registreret der.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:54

Henrik Koudahl:
Nu kan vi jo ikke have at Mikkel mister sine kunder fordi momsen pludslig bliver en ekstra udgift.  Er det ikke nok at Mikkel har en begrundet overbesvisning om at hans kunde er hjemhørende i Thailand og registreret der

@Henrik

Jo, det kan vi da godt sige. Jeg mener bare ikke det ændrer på noget i forhold til ML § 16, stk. 3:

For de ydelser, der er nævnt i § 21 d, stk. 1, nr. 1-10, anses leveringsstedet for at være her i landet, hvis ydelsen leveres af en afgiftspligtig person etableret her i landet til en afgiftspligtig person etableret uden for EU, hvis ydelsen faktisk benyttes eller udnyttes her i landet.

Vh
Lars 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 19:59

Altså i så fald skal kunden vel også opkræves tysk moms? Siden er nemlig også oversat til tysk? Er det sproget alene som afgør hvorvidt der skal betales moms?

Hvad vil en afgiftspligtig person sige? 

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)